Sammanfatting av block 2

Hur väljer man ett typsnitt beroende på syfte?

Blev min frågeställning, min första frågeställning under block 2 som jag senare kommer att få byta då det har gått upp för mig att jag inte alls ville jobba med typsnitt. Missförstå mig inte, jag gillar typsnitt och finner dem väldigt intressanta då nästan varje typsnitt har en väldigt rik historia bakom sig men det var inte detta jag ville jobba med under de kommande veckorna av blocket – brödtext för mig var alldeles för tråkigt helt enkelt. Jag ville jobba med logotyper för jag har alltid tampats med att välja ett till ett projekt, motiveringen har alltid varit “det var magkänsla” och det räcker inte? Detta var min tankeställare även när det kom till typsnitt men kände mig mer dragen åt logotyp-hållet, vilket kommer visa sig vara ett väldigt betydelsefullt val för mig. Men eftersom att denna omformuleringen kom sent in under andra blocket blev tid ännu ett problem, som under block 1 men den här gången rådde det ingen nöd på information. Jag fann mina källor främst i böcker men också i artiklar på nätet vilket för mig var en lättnad, men det visade sig också vara mitt största problem.

Men först behövde jag en ny frågeställning, och den löd:
Vad gör ett bra märke?

Processen
Efter omformuleringen, efter en och en halv arbetslös vecka kom såklart stressen tillbaka, jag var beredd på detta för blocket hade börjat och min handledare kunde jag inte ha möte med, det var otur för mig då jag inte visste vad jag ville göra först. Det var än en gång en dålig start på ett block. Allt jag visste var att jag ville göra något relevant för mig, jag ville verkligen få ut något eller bara lösa något som för mig varit ett bekymmer under de tidigare åren – men vad var intressant, relevant och en gång varit ett problem? Jo, logotyper. Jag och många andra har under tidigare projekt kämpat med att komma på det “perfekta” namnet till en produkt/företag som sedan skulle kombineras med en fräck, snygg eller påhittig logotyp. Det blev självklart vad jag skulle jobba med och stressen försvann successivt, men det var dags att samla på sig material där jag skulle finna min research. Adlibris och Google blev två väldigt användbara hemsidor för mig när det kom till att leta rätt på böcker, det gick som smort och jag fann direkt tre väldigt relevanta böcker, Logo Savvy, Branding Element Logos 2 och Designing Brand Identity. Så efter dessa tre fynd fick jag dra mig till skolans bibliotekarie för att försöka hämta hem dessa böcker, för det var uppmuntrat att tipsa honom om nya böcker. Han la en beställning på två av dem, för jag hade faktiskt dagen innan köpt en av dem, det var kanske ett hastigt beslut men på vad som skulle komma helt klart värt det.

Helgen kom jag tillägnade den tiden inte så mycket till skolarbete då jag hittat en bra artikel på nätet om som täckte branding historian i stora drag. En ny vecka började och jag insåg då att det redan nu hade  halva blocket gått. jag behövde verkligen få en av de böckerna så att jag kunde få sätta igång med mitt arbete.  Min bok, Logo Savvy, anlände i mitten av tredje veckan och jag hoppades att få en bra arbetsrytm. Problemet som uppstod nu var egentligen att jag trodde denna bok skulle vara med inriktad emot logotyper, men i detta fall var det inte så alls – boken kom förresten utan beskrivning från Adlibris och de revyer jag hittat pekade åt logotyp hållet, men ack så fel det skulle bli.

Boken är från en byrå ,som går vid namnet WOW Branding, och i boken har de valt att visa hur de tar sig ann ett nytt projekt och hur de hjälper klienterna att bestämma allt känslan av företaget till själva namnet. Detta fann jag speciellt värdefullt då jag i första hand under block 2 ville veta hur jag skulle basera mina val när det kom till namn, logotyp, känsla e.t.c och det beskrivs väldigt bra här hur dom gör det. Så från boken fick jag väldigt relevant information inom den teknik som WOW Branding använder sig utav när de ska få fram ett namn eller logotyp m.m. men jag ville ju veta historian bakom branding och hur branding används idag. Så innan jag kunde fördjupa mig mer inom logotyper så fick jag leta mig vidare. Jag gjorde en generell sökning på nätet över hur branding kom till, och hittade då en väldigt lovande sida vid namn the Atlantic. Här hittade jag en bra artikel med namnet “How Brands Were Born: A Brief History of Modern Marketing” som enkelt kunde beskriva historian bakom branding. Som artikeln beskriver det som skedde detta runt 60-talet då företagen blev allt mer medvetna om kvalitén som andra företag hade att erbjuda som i vissa fall säkerligen var bättre än deras egna, för fram tills 60-talet var man inte i något behov av att köpa märkes-varor. Då låg kvalitén i fokus och man brydde sig bara om att t.ex. kaffet skulle smaka som kaffe ska smaka, då spelade ingen roll om vilket kaffemärke det kom ifrån för man ville bara ha kaffe. Men detta var man tvungen att ta ställning till för man förlorade kunder p.g.a kvalitén. Man fick då ta in en s.k. brand manager som skulle styra upp detta och kunna sätta märket tillbaka på marknaden. Man var då tvungen att förstå marknaden och vilka kunderna, vilka de var och hur man skulle uppfatta dem – detta kallades för att göra en “branded proposition”. Nu var det dags att sätta ett känslomässigt värde på varan, men också för företaget. Man ville bygga upp förtroende mellan kunden och företaget, oavsett hur bra produkten var och detta spelade ingen roll så länge företaget kunde gå med vinst. Med tiden kommer det att visa sig vara det företag som förstår sig på sina kunder bäst som går hem med vinsten oavsett. Detta stycke för mig var väldigt oroande, för jag kom och tänka på min egna situation av de varor jag tycker är bäst. Köper jag min varor baserat på smak och kvalité? Eller gör jag mina val enbart efter vad jag tycker om varans utsida? Jag kan ärligt säga att många fall låter erfarenhet och vad andra har att säga få det sista ordet i många av mina beslut.

IMG_0890

Så nu visste jag historian bakom, chockerande men sann. Nu var det dags att ta reda på vad man behöver vet för att ha ett starkt varumärke, och det kände jag att den boken jag köpt, samt tidningen jag lånat kunde hjälpa med med, speciellt eftersom att de andra två böckerna inte ännu hade kommit och det var nu en vecka kvar. Stressen började ta sig och jag visste inte hur jag skulle göra för det var planerat att lägga större fokus på logotyperna än det var åt själva branding men utan att veta om det så fann jag mig ändå fokusera på själva branding då jag borde ha letat upp nya källor om logotyper. Så jag fick nu göra ett val, för jag hade inte tiden på min sida när det kom till att spendera tid åt att jobba med logotyp. Jag valde att bryta av här. Så Istället för att spendera sömnlösa nätter på att försöka få fram fakta om den process det tagit olika firmor att få fram storslagna logotyper så valde jag att lämna den frågeställning till block 3, för jag känner att det är här jag hör hemma. Jag har sedan länge alltid funnit logotyper fascinerande, över hur många av de mest kända varumärkena idag inte alls såg ut som de först gjorde när de kom ut – och det finns ju såklart en tanke bakom förändring. Den research lämnar jag åt nästa block och känner att det var det klokaste jag gjort för jag har även nu hittat något jag möjligtvis ska utforska under kandidatarbetet, så nu kan jag under block 3 slippa stressen med frågeställning och istället kunna arbeta direkt. Men jag har ju block 2 kvar, vi är inte klara här inte. Så jag har valt att istället summera upp den fakta jag hittat om branding, för det kommer ändå vara väldigt nyttigt för mig att veta inför kommande block. Detta beslut blev mer klart efter att mina böcker anländer under mitten av sista veckan.

JOBBA
Under detta block så började jag med att sitta i samma projektrum som under block 1, det började bra trots den avsaknad av böcker som skulle ta förevigt att få. Jag intalade mig själv att jag skulle kunna sitta ned och läsa många sidor varje dag ur varje bok jag valt trots att jag har det väldigt svårt att sitta stilla och läsa något ur en längre text. Detta bidrog till att jag fick det svårt att sitta i projektrummet när jag väl försökte läsa en bok för jag la fokus på annat och stördes av det minsta i min närhet -det var vädigt svårt att hitta en rytm som passade mig. Detta fortsatte tyvär under resten av block 2. Jag fann mig själv sitta allt för ofta hemma vid datorn, då det är där jag kan finna mest ro men eftersom att det är hemma så var det allt för lätt att hämta mig något att tugga på eller göra annat.

RESULTAT
Under dessa 4 veckor har jag undersökt och försökt få en generell förståelse för branding där jag även hade tänkt fördjupa mig mer när det kommer till logotyper, men som texten har beskrivit har jag överlåtet logotyperna till kommande block, vilket jag är mycket nöjd över då under dessa veckor väckt ett mycket stort intresse för denna bransch och vill gärna spendera mer tid med undersökning. Men utöver att jag inte fick färdigställa logotyperna så har jag ändå kommit fram till en hel den angående branding. Jag började detta block med att ta reda på historian bakom för jag ville ha en bra grund att utgå ifrån och det är aldrig fel att få en förståelse för bakgrunden till det man tänkt göra research om. Detta ledde mig till en artikel från hemsidan the Atlantic som gav en väldigt tydlig förklaring över hur branding uppstod.

Så, hur uppstod branding?
För ca 70 år sedan, runt 1950-talet, så levde man under andra omständigheter. När man stod i affären och skulle välja kaffe så gick man inte till automatiskt till t.ex. Gevalia eller Nestlé för kaffe som man kanske gör idag, utan där gick man efter kvalitén. Jag vill inte påstå att varken Gevalia eller Nestlé gör kaffe av dålig kvalité utan att märket spelade ingen roll så länge produkten smakade som kaffe. För att man skulle få kunder, så gällde det endast att vara bland det bästa när det kom till kvalitén av varan. Men detta skulle det bli ändring på, för det var inte för ens nu behovet av att kunna stå ut ifrån sina konkurrent växte sig stort för man började märka att andra företag inom samma bransch kunde producera bättre varor och man skulle sacka efter om man inte kunde införa något nytt. Detta ledde till att man fick anställa en Brand Manager som skulle ansvara för att ge företaget en identitet, en image, ett kännetecken. Vad denna person även var tvungen att göra för att på bästa sätt kunna ge ett företag en bra image var att först förstå sig på kunderna men samtidigt också skapa ett känslomässigt värde för produkterna, för beroende på vad företaget säljer så måste man förhålla sig till vad kunden vill ha och se när det kommer till företagsimage och reklam.  Detta, som vi vet idag, har blivit så pass stort och betydelsefullt att det är en stor del av hur vi tänker när vi ska köpa något nytt, men jag ska absolut inte försöka dra alla över samma kam för det finns fortfarande personer som gärna går in djupt och gör en hel del research innan de ska köpa t.ex. en ny dator medans andra kanske tänker Apples datorer bara för att de ser bra ut, alla (många i alla fall) använder deras iPhone, iPads och iPods – men bara för att Apple är en av de ledande återförsäljarna av b.la. datorer så betyder inte det att deras är bäst för just ditt ändamål. Det finns såklart tusen av andra produkter där säkert mångfalden tänker likadant, man köper saker för andra har gjort det och deras sätt att sälja in sig med är briljanta eftersom deras metoder av försäljning är smart och de kan sin målgrupp bäst av alla. Att känna sin målgrupp är det vinnande och ultimata konceptet för ett lyckat företag.

The standardization of quality products forced companies to find new ways to distinguish themselves.

Under 50- och 60-talet var det märken som Kraft, Tide och Lipton som var ledande inom marknadsföring vilket som då också gjorde att de satte ribban för alla märken idag och blev utgångspunkten där marknadsföring inte avgjordes med hjälp av bästa varan, utan att man förstod konsumenterna bättre än sina konkurrenter. Detta öppnade verkligen upp ögonen för mig och gjorde det möjligt att tänka outside the box när det gällde att förstå sig på branding, jag kände mig lite äcklad också att många av mina val har jag gjort för att jag blivit smått hjärntvättad av bra reklam. Nu vill jag inte gå ut med att säga att alla mina val har gjorts p.g.a. att ett märke är bättre än ett annat att kommunicera till sin målgrupp och då fått mig på kroken, absolut inte. Många av mina produkter där jag saknat kunskap har jag fått fråga vänner som har den kunskapen som då väglett mig till en bra produkt. Men i många fall har jag köpt en vara, för att de verkade bra, för att reklamen sa att den var bra och det kom från ett relativt känt märke men när jag väl använt den så kunde jag lika gärna köpt en liknande vara från ett annat märke för säkert halva priset. Man tror att man vet allt för att reklamen sa allt man trodde man behövde veta. Men nu kunde jag gå vidare för att ta reda på hur man skapar företagsimage. Hur får man ut ordet, hur skapar man företagsimage? För att ta reda på detta hade gjort en del research på internet, men den säkraste källan för mig finner jag alltid i en bok eller ett magasin. Via Adlibris hade jag hittat tre böcker, varav en jag hann läsa igenom då de andra två inte anlände för ens sista veckan av blocket. Den bok som jag fick var den jag köpte direkt ifrån Adlibris, för jag hade funnit detta ämne väldigt intressant men också för att det tagit lång tid för många studenter att få sina böcker via skolan, så jag vågade inte chansa med alla tre böcker, men efter att jag sett och läst boken vart det ett bra val. Logo Savvy, en bok från byrån WOW Branding där jag blev introducerad för både hur de har tagit sig ann ett nytt projekt men också valt att kommentera på andra projekt från andra byråer och samtidigt lyft upp många av deras egenskaper när det kom till att ge varor men även hela företag ny identitet – exakt vad jag ville veta. Tyvärr så kom inte alla dessa projekt med full beskrivning från början till slut utan här hade de valt att bara lyfta fram det bästa från varje projekt. Detta blev ett bekymmer då det var hela projektet jag ville åt, inte tänkte jag mer på det för jag hade fortfarande böckerna som var på väg (åtminstone trodde jag det).

122618_LiptonIceTealogo

I boken fann jag den mest värdefulla fakta då jag tog mig ann detta block i mån om att kunna veta hur man baserar val av logotyp och namn på något annat än “magkänsla”, för här har byrån visat mig hur de gör när en ny klient ber dem om hjälp, så det var verkligen den del av boken som gjorde det helt värt priset, för utan detta hade jag stått här väldigt tomhänt. I boken får man WOW Brandings aspekt på vad branding egentligen är, så bara för att de tycker något betyder inte nödvändigtvis att andra firmor säger exakt likadant (det ska vara väldigt klart för vem som än läser detta). Men för att ordentligt kunna använda sig utav branding så måste man veta vad det är, då många har sin egna definition utav vad det innebär. Enligt WOW Branding så tror många att branding är något som befinner sig runt det kreativa teamet och marknadsföringen inom ett företag, men WOW Branding tycker själva att definitionen av branding är beslut som bestäms på VD nivå som driver hela organisationen, vilket då har väldigt lite att göra med marknadsförings teamet. WOW Branding har en enkel liten formel som summerar upp hur de brukar förklara för nya klienter som inte har en klar uppfattning själva. Den lyder; Design an authentic and differentiating Brand Promise + Align your company to be a Promise Delivery System (and nothing else) = Brand Sucess!   Jag tolkar detta som att om man har en autentisk design som lovar sig vara unik med att företaget ska som lovat leverera det som lovats så blir det tillsammans Branding Success, och när man läser det så får fick jag en väldigt tydlig bild på vad som behövs för att att kunna få en bra grund för vilket företag som helst.

En vanlig fråga som de ofta får från kommande kunder är “How do we get the word out?”, detta besvaras med “So, what’s the word?”. Här är det då frågan om vad man vill få sagt till kunderna, vad är det som företagets namn ska betyda för dem helt enkelt. De säger även att de har ännu inte stött på en klient som kunnat svara på detta utan övertygelse. Men det betyder inte att klienten måste komma tillbaka tills de själva vet vad de vill få ut, utan WOW Branding har en process för att hjälpa kunden få ut all den nödvändiga fakta som krävs för att få till ett lyckat märke. Det är fyra primära områden man tar sig en titt på när man börjar ett projekt:
1. Do you know who you are?
2. Do you know how you are currently positioned in the maretplace and/or what your strategic positioning should be?
3. Does your brand identity reflect who you are and your positioning?
4. How will you communicate your brand – first to your employees and then to your customers?

De tre första områdena definierar själva kärnan av märket. Detta blir då plattformen, för detta är grunden för vad märket ska stå för och betyda. Fjärde området bryts av till två områden; Utföranden och Marknadsstrategier. Hur man kommunicerar internt är minst lika viktigt som hur man kommunicerar till sina kunder. Sist men inte minst, så måste varje avdelning av företaget ha en tydlig förståelse av vad företaget står för. Do you know who you are? Förvånansvärt många klienter har inte en klar, rak-av förståelse av vilka de är. Att ta reda på detta är det första steget i den märkes processen.
Man behöver få fram svaren till följande frågor:
1. What are the core values: what is important, what are your principles, what will govern your existence? (Vilka är era grundvärderingar: vad är viktigt, vilka är era principer, vad kommer att styra er existens?)
2. What is the core purpose of the organization: why does it exist, why is it meaningful? (Vad är organisationens kärna: varför existerar den, varför är det meningsfullt?)
3. What is the envisioned future? (Hur ser ni på eran framtid?)
4. What are the short-, medium-, and long-term goals for the organization: what will it look like one year, five years, and ten years from now? (Vilka är era korta-, mellan-, och lång-siktiga mål för organisationen: hur kommer det se ut om ett år, fem år, och om tio år?)
5. What is the business model: how do you make money, how will you measure economic performance and success? (Vad är affärsmodellen: hur får tjänar ni pengar, hur kommer ni att mäta det ekonomiska utförandet och succén?)

Efter att man fått ett bra begrepp om vilka man är och vad man står för är det dags för nästa steg när det kommer till att definiera strategin för varumärket: att fastställa hur man för närvarande är placerad kontra hur man vill vara placerad. Att få en bra förståelse för hur vidare man är placerad är enbart för att veta vart i marknaden man befinner sig. Man måste komma ihåg att vad det är som är unikt för märket är det som gör dig bättre, och för att kunna fastställa detta har de en annan upplaga frågor:
1. What do you want to be famous for? What’s your promise: when people  think of you, what words or thoughts will come to mind? (Vad ska ni bli kända för? Vad kommer ni att lova: när folk tänker på er, vilka ord eller tankar ska de bli påminda om?)
2. Do you know who your ideal customers are? What else do they buy; what are their likes and dislikes? (Vet ni vilka era ideal kunder är? Vad är det mer de köper; vad gillar och ogillar de?)
3. Who are your competitors? Who else does your customer consider when shopping your category and how do you compare to the other company? Is there a category leader? (Vilka är konkurrenterna? Vad överväger kunderna när de är och handlar inom samma avdelning och hur jämför du dig med andra företag? Finns det någon som leder inom denna avdelning?
4. What is the buying process? Exactly what steps do your customers go through in order to make a purchase decision? How can you make that decision process easier? (Vad är köpprocessen? Vilka exakta steg tar kunderna för att kunna göra ett köp? Hur kan du förenkla denna process?)
5. Why should they buy from you? (Varför ska de köpa från dig?)
6. Will you bear the risk of your promise? (Kommer du bära risken för ditt löfte?)
7. What does your brand architecture look like? (Hur ser eran märkes konstruktion ut?)
8. What are your primary and secondary brand touch points? (Vilka är de primära och sekundära märkes beröringspunkterna?)
9. What are your ten words? (Vilka är era tio viktigaste punkter?)

Det är denna process som WOW Branding erbjuder sina kunde för både göra det lättare för sina kunder men även för sig själva då det är dags att få hjälpa dem med sitt märke. Utöver att detta är vad kunder får för uppgift att ta reda på när det väl kommer till att få en förståelse för sitt egna varumärke men även vad man vill ha sagt med det så är det bland de bästa tips jag fått ut från detta block och denna bok jag själv äger. Jag känner mig helt klart nöjd med vad jag har lärt mig och kan nu ta mig ann kommande projekt fast ur en bättre synvinkel och jag kan förhoppningsvis grunda alla mina beslut med hjälp av bra motiveringar som jag fått ur mig med hjälp av bokens riktlinjer.

VAD TAR JAG MED MIG
Än en gång har det varit slarvigt med tider, och disciplinen har inte varit den bästa för jag har väl aldrig kommit bra överens med böcker men oavsett det så har jag verkligen försökt mig på att sitta ner och läsa en bok – om det så varit hemma i lägenheten, i ett bibliotek eller runt om i skolan så har jag gett det min bästa chans.
Vad jag hoppas på att kunna ändra på mig tills nästa block är att jag vet min frågeställning och kan börja jobba efter de två första dagarna, för nu har jag fått hjälp med hur min frågeställning för block 3 ska se ut, vilket jag ser mycket fram emot!

tumblr_m9bz6iJv8P1qff1gzo1_400

KÄLLOR
the Atlantic. (2011). How Brands Were Born: A Brief History of Modern Marketing.
Hämtad 2013-11-04, från http://www.theatlantic.com/business/archive/2011/10/how-brands-were-born-a-brief-history-of-modern-marketing/246012/

Chua, P., & Ilicic, D. (2007). Logo Savvy. United States of America: Rockport Publishers.

Leave a comment