Drar ihop sig

Efter att jag nu suttit med min nyinskaffade bok, Logo Savvy, har jag kommit fram till att den inte visade sig vara den bok jag trott. Jag trodde att i den boken skulle det vara mer fokus runtomkring just logotyper vilket är den uppfattning jag fått utav diverse revyer online, men jag måste klart ha missförstått dem. Istället så fick jag en inblick omkring hur man har tänkt under olika projekt där man inte bara styrt över logotypen utan även i vissa fall till och med namnet. Trots detta missförstånd så valde jag att läsa vidare då min bok som jag beställde för ca 1½ vecka sedan från skolans bibliotek inte ännu kommit.

Logo Savvy
Efter att jag snabbt bläddrat igenom boken, kollat på vissa utav de uppdrag som WOW Branding valt att ta upp i boken så märkte jag snabbt att här låg inte loggan i fokus lika mycket som jag velat, en besvikelse var det första intrycket eftersom att jag faktiskt hade betalt för den då jag personligen är mycket intresserad av den process som krävs och vad som har gjort stora märken/logotyper stora idag. Men trots detta så valde jag att läsa igenom det mesta, för oavsett hur mycket fokus det ligger runt logotyper så är det ändå inom ett område jag tycker om.

Boken innehåller som jag tidigare nämnt en mångfald av uppdrag som olika firmor blivit tilldelade och här får man följa med i en del av den process det tagit design firmorna att bygga upp klienternas namn och/eller identitet. Här får man WOW Brandings aspekt på de olika uppdragen, för ingen firma är identisk med den andre. Man får även i början ta del utav deras egna process när det gäller att ge en firma dess namn och identitet, det är här jag tar mest lärdom – verkligen.

WOW Branding förklarar enkelt hur de ser på branding och har därefter gjort en enkel och lättförklarlig formel för detta, här ser man att om man kombinerar en autentisk design som lovar sig vara unik med att företaget ska som lovat leverera det som lovats så blir det tillsammans Branding Success. Detta för mig är mycket klart, för vad är en firma som utger sig att ha det bästa valet för t.ex. teveapparater, där man speglar ett professionellt och kunnig personal men som sedan inte har noll koll och som då inte kan hålla vad dess “utseende” lovar (så har jag förstått mig på deras formel i alla fall).

How do we get the word out?” är en av de frågor som de får från kommande klienter, detta besvaras med “So, what’s the word?“. Här börjar allt, här börjar den process som jag utforskar vilket jag vill ta lärdom ifrån eftersom det är en situation jag ofta finner mig själv i när jag jobbat med branding. För ofta är det så att jag haft en produkt att jobba mot som ska ut på marknaden (och då menar jag inga riktiga jobb mer än uppgifter från skolan) så har jag aldrig direkt tänkt ur en synvinkel där fokus ligger på vart ifrån produkten kommer ifrån, för oavsett produkt måste jag man ha koll på hur man ligger till i marknaden – har man den bästa varan inom denna marknaden? är man inte bäst men har den mest unika touchen på.. – man måste veta en hel del innan man kan slänga ut en produkt bland annonserna eller ens etablera sig som konkurrent emot andra firmor/företag, man måste exponerar märket för världen men också veta hur man ligger till. I boken berättar WOW Branding om fyra områden som de börjar utforska när det kommer till vilket branding projekt de än tar sig ann;
1. Do you know who you are?
2. Do you know how you are currently positioned in the maretplace and/or what your strategic positioning should be?
3. Does your brand identity reflect who you are and your positioning?
4. How will you communicate your brand – first to your employees and then to your customers?

IMG_0951

De tre första områdena definierar själva kärnan av märket. Detta blir då plattformen, för detta är grunden för vad märket ska stå för och betyda. Fjärde området bryts av till två områden; Utföranden och Marknadsstrategier. Hur man kommunicerar internt är minst lika viktigt som hur man kommunicerar till sina kunder. Sist men inte minst, så måste varje avdelning av företaget ha en tydlig förståelse av vad företaget står för.

Här avslutar jag detta inlägg då jag inte kunnat lägga logotyperna i lika mycket fokus som jag velat. För i tisdags fick jag en bok från biblioteket som för mig är en guldgruva av information när det kommer till logotyper och processen som kommit med olika exemplar, men eftersom att den boken kommit allt för sent för att jag ska hinna sätta mig ner och kunna ta in allt så väljer jag att fortsätta med detta under block 3. Detta blir till visso jobbigt för mig då jag inte kunnat hinna med så mycket som jag hoppats på men även glädjer mig för jag kommer nu kunna lägga ner mycket mer fokus på själva logotyperna än att behöva involvera branding. Men detta block har verkligen öppnat ögonen för ett intresse jag inte trott var så stort för mig, men jag är verkligen sold och kommer fortsätta ända in till kandidatarbetet med denna kategori.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: