Färgstarkt

Nu har det gått – ett bra tag. Mycket har hänt, för det bättre men också för det sämre.

 

Vad jag gör nu;
Nu är det, en och en halv vecka kvar för del två och jag sitter med 4 skisser/halv-klara illustrationer där fokuset ligger runt att beröra och/eller att göra mottagaren medveten om det tänkta problem jag valt att upplysa. Men varför bara fyra? Jag tycker själv, eller tror själv att kunde fått ut flera bilder tills nu. Jag hade tidigare tänkt göra två olika bildserier, första skulle vara enklare där jag själv fick ta mina favoritfilmer och göra olika illustrationer som skulle representera just filmerna, antingen med citat som jag gestaltar eller scener som jag tycker är underbara. Andra bildserien skulle vara indirekt kopplat till min frågeställning och tidigare forskning, med det menar jag att illustrationerna skulle vara kopplat till ett aktuellt ämne (palmolja) och förhålla sig till minimalistiska nivåer. Detta lät bra i mina öron och jag var väldigt fokuserad direkt på hur jag skulle göra bilderna för filmerna, men som visade sig vara ett stort misstag för mig och mitt arbete. Varför ett problem? Jo, för nu med en och en halv vecka kvar har jag varit tvungen att slänga skisserna för filmaffischerna eftersom att de bidrar inget till själva kandidatarbetet. Jag hade lurat mig själv och insett försent att det var tid slösat på “roliga” men icke relaterade illustrationer. Så vad gör jag nu egentligen? Som jag tidigare skrivit, så sitter jag i projektrummet och skissar/jobbar med de fyra bilderna som har med budskap att göra och vad som får mig att inte hänga läpp alldeles för mycket är mina möten med lärare där jag har förklarat min situation och därmed fått svaren att det inte är hela världen om bilderna inte är klara, så länge det finns ett tydligt koncept bakom varje bild och att man tydligt kan se relationen mellan bilderna och mitt tidigare arbete. Skönt! eller hur? Jag vill inte verka vara lat, jag vill inte låta som att jag kan “lätt” komma undan med mina nuvarande skisser/bilder och därför kan ta det lugnare nu – tvärt om. Tack vore dessa samtal, har jag fått en anledning till att inte tro att världen kommer att gå under.

Jag vill också i detta inlägget snabbt ta upp hur jag har använt mig av den tidigare forskningen för att göra mina nuvarande bilder.

Första bilden, Kexchoklad mönster täcker större delen av bilden och är tänkt att så enkelt som möjligt för mottagaren dra referenser till den kexchoklad/Cloetta-godis. Färgerna är där, det gula rutnätet och de bruna skuggorna som följer till det. Sen, ju längre ner på bilden man kommer desto mer ska det uppenbara sig att detta rutformade gula mönstret byter färg till en grå som fortsätter vara rutmönstrad. Men nu har mönster som en gång stått för godis fått en ny betydelse. Istället för godis, blir det galler. Man byter uppfattning kring vad som en gång varit godis till det hemskare gallret. Bakom gallret har jag tänkt lägga till en enkel figur, en orangutang. Varför en orangutang? Jo, för tanken bakom bilden, tanken bakom kexchoklad och gallret, är för att Cloetta använder sig utav den smutsiga palmoljan som står för en stor del av skövlingen som pågår i den Indonesiska djungeln som i sin tur gör att tusentals av orangutanger blir hemlösa och/eller sätts bakom burar.
Så tanken bakom bilden är; att försöka öppna ögonen för de ovetandes att Cloetta använder sig utav denna palmoljan som koster livet på många djur i den Indonesiska djungeln. Att åtminstone göra det möjligt för konsumenterna att själv avgöra om man vill stödja Cloetta genom att köpa deras produkter och därmed bidra med den pågående skövlingen av skog.
Bilden ska inte; skrika budskapet på mottagaren. Bilden ska inte vara övertydlig i dess budskap, för då tappar den sin charm. Mottagaren ska själv få lägga sista pusselbiten, för det är som jag i tidigare inlägg skrivit/citerat, “transforming or tweaking the meaning of images in ironic and comic ways, so that double meanings are possible, is the conceptual mainstay of a ‘visual idea’.”

Andra bilden, är som första bilden också inne på palmoljan och den Indonesiska djungeln. Lite svårförklarad men jag ger det ett försök. En man av rök som går genom skogen drar med sig död och förvandlar den fina naturen till bråte och aska. Mannens huvud består av skorstenar som spyr ut rök och ska symbolisera företagen som står för förödelsen. En bild som ska göra det enkelt för åskådaren att ta in budskapet som här inte direkt behöver en text. Att man ska förstå att det är just palmolja kan vara sekundärt för denna bilden eftersom att det är inte bara i Indonesien stora företag förstör skog eller djungel.

Bild tre ska handla om P&G medans bild fyra är under produktion och inte klar.

Hur kommer bilderna bli och lever de upp till förväntningarna? 
Nu när slutet närmar sig för del 2 så står jag här med 2, snart 3 och förhoppnings vis 4 bilder relativt klara för KEON (Kärlek Ettor Och Nollor). Jag måste nog erkänna att jag är lite “besviken” över hur det har gått, att bilderna kunde varit snyggare och bättre utförda, att jag kunde gjort fler bilder och med bättre budskap. Det är så jag känner, men jag vet med mig att jag inte är bäst på att göra illustrationer, att dessa bilderna inte tar en dag att komma på utan när det gäller att vara “smart” så kan det ta dagar att ens komma fram med ett bra koncept som går att utföra. Jag ska och jag är glad om man kan utifrån mina bilder förstå tanken, då har jag lyckats med bilderna. 

Utöver detta, en liten utvärdering över mitt arbete;
Jag känner att jag blivit mycket klokare och att jag förstår dessa s.k. Visual Puns samt hur man gestaltar dem. Jag önskar att jag inte satt så höga krav på mig själv med bilderna och istället “nöjt” mig med att faktiskt komma på de olika idéerna, skissa fram dem bara och tycka de är bra så länge man förstår bilden och dess syfte.

28/4
Eftersom att jag aldrig la upp detta i fredags så fortsätter jag nu på inlägget;

Nu sitter jag i projektrummet med nya idéer och skisser på hur den kommande bilden kommer att se ut och ska fortsätta med det. Ett inlägg om den processen kommer jag förhoppningsvis att lägga upp senare under dagen.

Jag har mer eller mindre kommit till underfull med sanningen om att det kommer inte vara fyra klara bilder, utan fyra konceptbilder klara nog för att tolkas av mottagaren. Så nu är det bara att jobba på, Sista veckan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: