Föreläsning

Jag väljer att lägga upp det jag kommer att säga till ettorna här, på min workbook då jag kanske kommer dra nytta av just detta till senare moment i kandidatarbetet.

__________

Första fem minuterna om Kandidatarbetet:

Intro
“Nu när ni ska jobba med ett projekt som handlar om att skapa en film på en vecka, så är eran fiende verkligen tiden. Så vad jag gör här, är att tipsa er om hur man kan förhålla sig till minimalistiska nivåer som ändå ska berätta/gestalta en känsla eller humör.

Men först om mitt kandidatarbete som Roger tyckte jag kunde berätta om —

Allt är inte nödvändigt / Kan gestalta en person utan detaljer (som ögon, öron)
“Titeln på mitt kandidatarbete är “The maximum communication with minimum elements”, och handlar om precis som titeln om hur man med så få  element i en bild kan beskriva eller uttrycka en känsla. Men då är det att göra sig medveten om hur man skalar bort delar av bilden till en gräns där föremålet, som må se annorlunda ut, berättar samma sak.

Man behöver inte illustrera fågeln som sitter på höbalen, på fältet, i bakgrunden på bussen där eran protagonist sitter och lyssnar på musik. Ni behöver inte heller göra ärret som statist #4 i bussen har fått från barslagsmålet förra månaden.

Eftersom att tiden är eran fiende, fokusera på det som gör historian.

Mina bilder är fokuserade på att fånga temat, en scen som ska ha indirekt koppling till filmen.
“Jag har två typer av illustrationer. Ena delen är posters-liknande illustrationer där jag har hållit på med mina favoritfilmer eftersom att det var lättare på själen min än om jag bara hade nött fruktansvärda katastrofer ut i världen. För på ett sätt så lockar det inte mottagaren att känna eller bry sig om ett särskilt budskap om det inte handlar om välfärd i samhället, politik, krig eller naturkatastrofer. Så efter samtal med handledare bestämde jag mig att dela upp arbetet vilket har gjort detta så mycket lättare.

Så första delen, filmerna, var att fokusera på fånga temat av filmen, fånga något (som jag personlig älskar) med filmen och illustrera det. Men jag stötte lätt på ett problem, för bilderna må vara väldigt personliga på den nivån att Jag, William förstår vad det är bilden försöker säga, men skulle då folk som kanske bara sett filmen en eller två gånger förstå? Ska jag göra flera, så att en större målgrupp kan uppskatta det jag gjort i mitt kandidatarbete? Ett stort problem, men det löste jag själv genom —

3 stadier av “igenkänning”, av William.
“Första stadiet går ut på att man gör bilden övertydlig för filmen, t.ex. T-Rex skelett från Jurassic Park. Andra steget är när man med hjälp av ikoniska föremål ska kunna förmedla en film, t.ex. glaset i bilen eller myggan som Hammond har på toppen av sin käpp. Sista steget, är när man tar ett relativt känt citat från filmen och illustrerar det, t.ex. “Clever Girl” från när Robert Muldoon jagar velociraptorerna.”

Palmolja / Budskapet
“I mina bilder, i det allvarligare bilderna, har jag valt att ta krisen i Indonesien angående regnskogen och hur den skövlas för att få plats att odla den så eftertraktade palmoljan. Detta i sin tur gör att djur som tigern och orangutangen svävar i stor fara.
Det jag kommer visa nu är en bild, bara väldigt rå skiss som ska föreställa den allt så välkända kexchoklad-mönstret överst men som övergår till att bli ett slags galler med en orangutang gestalt i bakgrunden. Varför kexchoklad? Jo för Cloetta är ett av de väldigt många företag som fortfarande använder palmoljan i sina produkter. Detsamma gäller Procter & Gamble (Head & Shoulders).
Det gäller att spela på det som redan finns och försöka kombinera det på ett vitsigt/smart sätt som förhoppningsvis ska på någon nivå beröra mottagaren.

Visa bild

Orangutang

 

 

Sista fem minuterna om budskap & symbolik:

Tänka minimalistiskt (behöver inte illustrera allt) / Tid
“För att göra det så enkelt som möjligt för er, speciellt när det är film så är det självklart att man bör bra och tydlig struktur redan får dag ett. Sätt er inte ner och börja på ruta ett eller skissa hela dagen på den coolaste figuren i filmen. Jag har nu inte som ni haft denna typen av tidspress, utan jag har ju tagit en dag i taget – men jag har däremot gjort en massa skisser, vissa bra och vissa dålig. Jag har inte gjort en bra, scannat in den och fifflat i Photoshop under en vecka för att få den ultimat, utan jag känner att det är nödvändigt att veta skelettet innan ni kan sätta på musklerna.

En smart och lätt metod, som man skulle kunna applicera på erat uppdrag är —

“High Value / Low Risk”
“Den går ut på att man ritar upp fyra rutor, och i varsin ruta göra det tydligt för sig vad som är nödvändigt för projektet som är enkelt, vad som är nödvändigt men som kan ta tid, vad som inte direkt behövs och som är enkelt men också vad som inte direkt behövs och som samtidigt tar lång tid. Denna metod gör det enkelt för sig att veta vad man kan offra om tiden är allt för knapp och vad man verkligen behöver lägga sin tid först på.

Material / Symbolik
“Ett annat och klassiskt exempel på hur man kan vara minimalistisk är att man binder ett materialistiskt ting till en händelse. Det sparar på tid och kan eventuellt bli mer kraftfullare än om man visat händelsen.

Ett kanske långsökt exempel;
Låt oss säga att det är två bästa kompisar som kommer kämpat för att komma in på på varsin skola, de går på stan och dagdrömmer om hur livet kommer bli så mycket bättre om de båda kommer bli accepterade in till sina skolor för då kommer de en dag bli rika och tjäna tonvis med pengar. De passerar ett skyltfönster och ena vännen tvärstannar och ögonen skiner, men de vet båda att ingen har råd. Men helt plötsligt säger ena kompisen att om han lyckas att bli något i världen, ska han köpa just de skorna till sin kompis. Tiden går och de separeras eftersom att de båda sökte till olika skolar i landet. En dag så kommer killen som tvärstannade vid fönstret hem till sin nuvarande boning och hittar ett paket. Han öppnar det och just där finns skorna som han förlängesen blivit lovad om kompisen lyckades i världen.

Skorna i denna korta, torra historian ska vara symbolen för lycka och rikedom. Att kompisen klarade sig. Det sparar filmen massa tid och fokuset läggs under tiden på en annan del av produktionen.
Likadant gäller ljuset som dör ut eftersom att protagonistens kompis dör samtidigt i rummet bredvid. Man behöver inte gestalta det, utan mottagaren ska bara veta. Symboliken gör det möjligt.

Visa film

https://www.youtube.com/watch?v=ik3yCcPxmW0

Leave a Reply

