Nu har det gått en lång tid sen jag slängde upp ett inlägg här, detta har varit mestadels p.g.a. att jag varit väldigt förvirrad med mitt arbete men också för att jag varit sjuk och inte varit i skolan.
Min inaktiva tid här på WordPress är slut och nu ska det bli ändring.

Vad har hänt med mitt arbete?
(3 Februari) På måndagen var det handledning för första gången och där gick vi igenom den preliminära frågeställningen och problemområde som jag skickade in veckan tidigare. Det var något vi alla skulle gjort så att vi kunde bli försedda med en handledare samt som också skulle ligga till grund för våran första handledning. Där skrev jag att jag var mycket intresserad av hur reklam har sett ut, hur den ser ut idag och kanske med hjälp av att tyda trenderna och de röda trådarna kanske “förutse” eller veta tidigt (innan allmänheten uppmärksammar) en kommande trend. Jag var även nyfiken att särskilt titta på de vintage affischerna som jag i förra inlägget la upp. Men det kom att visa sig på min handledning att inte bara var det en stor uppgift att ta på sig men även en aning för generellt och brett och att jag då borde hitta ett fokus område att jobba med. Detta såklart lät vettigt i mina öron och jag blev tipsad om några namn som gjort tidigare forskning inom trender och vad som komma skall. Men den veckan som kom så blev jag sängliggandes p.g.a. sjukdom så jag kunde inte vara i skolan och jobba så pass aktivt som jag velat / behövt, men trots sängliggandes så hade jag mina böcker hemma som tur väl va och under tiden som jag läste igenom Bo Bergströms “Effektiv Visuell Kommunikation” så hade jag min handledares förslag i huvudet om att fokusera som då förhoppningsvis skulle underlätta för mig, så efter att ha bläddrat igenom E.F.K. så hittade jag ett kapitel som handlade om Budskap vilket i mina öron lät underbart och valde direkt att det skulle bli det område jag fördjupade mig i. Varför Budskap? Jag förklarar det best med ett utdrag från boken:

Det gäller att överrösta bruset och ju högre vi skriker desto fler överröstar vi, det vet varenda torgkärring. Det vet tydligen även massmediearbetare.
Men ju mer de skriker desto mer ökar bruset och till slut blir det stopp. Mottagarna lyssnar utan att höra, tittar utan att se, berörs utan att känna. Då är det inte kraftigare stämband som behövs utan ett budskap, starkt nog att överrösta bruset med en viskning. (Bergström, 2007)

Trots att jag hade ett bra och starkt område så kände jag mig ändå dragen till annonsering, så i min andra bok som är mer fokuserad på det område om kring just annonsering och konsument kulturen fann jag även där ett kapitel som kunde vara till hjälp. Kapitlet heter Perspectives for Understanding Advertising och här fann jag då massa go information som jag kände kunde fylla på och hjälpa min forskning runt omkring budskap.
Ett bra citat från denna bok angående hur man ska tolka och förstå annonsering överlag lyder:

In comparison to defining consumer culture, defining advertising might seem simple. However, given its complexity, constant state of evolution, and significance to our culture and economy, a simple yet exhaustive definition of advertising is difficult to find. Nevertheless, the glossary of any introductory advertising text is likely to include something like: paid, non-personal communication through various media from business firms, non-profit organizations, and individuals who are in some way identified in the advertising message and who hope to inform or persuade members of a particular audience. (Krugman et. al 1994, 588 hittad i Hovland & Wolburg, 2010)

Frågeställningsseminarium
(7 Februari) Fredagen kom och det var dags för grupphandledning med alla studenter som också blivit tilldelad samma handledare som mig, men även handledarna och våran examinator. Ur ett ordnat schema gick vi fram grupp för grupp och med hjälp av en liten presentation förklarade vad vi gjorde, vad bakgrunden handlade om, syftet och den frågeställning vi kommit fram till. När det var min tur så kopplade jag upp datorn till projektorn och med hjälp av en lätt fixad Pretzi så kunde jag presentera vad jag nu valt att inrikta mig på, problemet var att min handledare från i måndags tyckte att jag stod på samma ruta som när jag kom till han sist. Det var svårt att höra men i efterhand var exakt vad som hade hänt, jag har trott jag fördjupat mig när jag bara bytt område som tyvärr vart lika stort som förra. Det pekades även ut att jag inte hade någon tydlig produktion, och det var något jag inte insett att jag var i så stort behov av men det är ju självklart! Jag måste ha en produktion. Så detta var svårt, men såklart bra att höra. De må ha tyckt min forskning var bra och jag hade bra källor men det är värdelöst utan en produktion. Min fokus var nu på att vrida och vända på mitt arbete för att få in en produktion och jag var fast beslutsam för att inte lägga det arbete jag sysslat med nu i ca 2-3 veckor på hyllan.

Tyvärr så under helgen drabbades jag av enorm panik inför måndagen då jag fått reda på att det var en grupphandledning inbokad, för jag kände mig inte säker nog att stå framför alla studenter inkl. handledarna och säga att mitt arbete saknar produktion och att jag då kanske måste byta område och sumpa all min forskning runt omkring annonsering och budskap. Jag skulle skämmas och det var inget jag såg fram emot. Inte för fem öre.

Grupphandledning
(10 Februari) Måndagen kom och det var en av de hemskaste nätterna på länge, hade natten till måndag legat vaken flera timmar (kändes det som) och stirrat upp i taket. Tankarna hade skenat iväg över vad som komma skall och vad som komma skulle om jag inte klarade av kandidatarbetet – allt hänger på mitt arbete nu och det blev mycket att ta till sig. Men trots detta masade jag mig ur sängen och gick till skolan. Studenterna svämmade in och handledarna satte sig på plats. Man gick igenom generella ting om kandidatarbetet och det var fritt fram för oss att fråga lärarna. Tillslut var det dags att grupp för grupp prata om sitt arbete och hur det gick för dem. Jag var i slutet så jag fick höra vad andra hade att säga och till min stora förvåning var det flera studenter som hade lika stora problem som jag om inte liknande. Jag kunde då känna hur en stor tyngd släppte från mina axlar och världen såg lite ljusare ut. Så nr det väl kom till mig så berättade jag om att mitt område vart intressant men den var produktionsfattig. Efter detta möte så bokade jag kvickt handledning för morgondagen.
Den eftermiddagen gick jag till mitt projektrum, la ner böckerna och började söka på Tumblr där jag har en blogg med massa bilder som inspiration, för det var just vad jag behövde nu – inspiration. Efter ett tag kom jag att tänka på illustrationer som må se väldigt enkla ut men i kontext vara väldigt starka. Jag lyckades då hitta en illustratör från Kanada vid namn Sébastien Thibault som på sin hemsida gjort underbara verk till diverse kunder. Jag tycks ha hitta något nu, jag kände att det var bra. För att fortsätta på detta spår så gick jag till en klasskamrat som jag vet är väldigt insatt i kreativa lösningar för budskap (om jag ska uttrycka det så). När vi väl började bolla idéer så tog vi steget vidare från bara illustrationer till Banksy som är väldigt känd för sina satiriska graffiti som också väldigt starkt, om inte starkare, kan få fram budskapet utan text. Som mottager får man låta bilden sjunka in och man tar till sig den starkare och snabbare än om någon skrivit vad bildens budskap är fast med ord. Hon tog också upp en kille som kallar sig för ROA som Banksy skildrar verkligheten fast vars motiv (om jag förstod det rätt) är djur som håller på att bli utrotade från just den världsdel han målar upp dessa målningarna i. Oavsett så var detta samtal väldigt inspirerad och nyttiga. Tack Emma!

Heureka!
(11 Februari) Det var individuell handledning på gång och jag var väldigt pepp att visa mina handledare vad jag hittat, för nu har jag något som kanske är starkt nog att undersökas där jag kan kombinera illustrationer med budskap. Det gick som väntat och många tips angående hur jag skulle ta mig ann det fick jag, bl.a. semiotik /bildsemiotik, att jag skulle kombinera bild med text för att förstärka budskapet var självklart och de tyckte om idén så nu är det bara att ta igen det jag tidigare missat! Jag är på G.

Sébastien Thibaults verk:

charts_800 (1)illustrationswiss_bank_800
Banksy’s verk:

Skurktur-51588332
ROA’s verk:

ROA-01 Roa-8
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Källor:
Bergström, B. (2007). Effektiv Visuell Kommunikation.
Stockholm: Carlssons Bokförlag
Hovland, R., & Wolburg, J. M. (2010). Advertising, Society and Consumer Culture.
New York: M.E. Sharpe, Inc.
Sébastien Thibault, http://sebastienthibault.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: