Är det för mycket, eller inte tillräckligt?

Nu har det gått ett par dagar och fokuset har legat på att själv få en bättre förståelse över vad det är jag egentligen vill hålla på med inom det problemområde jag själv förklarat för lärarna, detta problemområde som jag vill undersöka och sysselsätta mig med är något i stil med bildanalys och trender inom reklambranschen. För det jag vill utforska och ta mig en titt på är reklam från förr och hur i kontrast med reklam idag den kan se ut i framtiden. Som jag förstår det handlar det i största del om trender och hur saker och ting är “acceptabelt” i samhället.

Som ett exempel kan man ta denna väldigt gamla vintageannonsen som idag hade varit väldigt olagliga, då den förespråkar ett sexistiskt ideal där mannen är överlägsen i hemmet. Men så var det förr och det vara inte bara annonserna i tidningen som gav det kvinnliga könet en degraderande status i samhället, för man ansåg att mannen styrde allt – till och med i Sverige. Kvinnornas rösträtt infördes inte för ens 1909 i Sverige, men i senare år har denna kamp om jämställdhet lönats sig (Riksarkivet), men det finns fortfarande mycket att slåss om.

Att jag nu kan springa iväg mot kvinnors rätt i samhället kan ha med mitt arbete att göra, men hur långt ska jag gå?
När det gäller bildanalys, tolka reklamer och hitta trender, gäller det då för mig att få en djup förståelse för sociologi och det humanistiska beteendet mellan kvinnor och män?
Att hålla på med reklam, ska jag då ta reda på alla grundstenar som först gör en annons bra för att sedan ta reda på hur och varför den är, låt oss säga, olaglig idag men förr ansågs som proper?
Jag kan mycket säkerligen sjunka in för djupt inom alla dessa områden för att då segla iväg och få det hur svårt som helst att kunna återkoppla det till min frågeställning – vilket skrämmer mig inför detta projekt.
Handledning sker inte för ens nästa vecka på måndag, så tills dess kommer jag få göra en hel del antaganden så att jag tills dess (på måndag) kan ha bra strukturerade frågor.

Men trots detta så har jag absolut inte saktat ner för att invänta hjälp, åh nej.
Jag har redan plockat upp fyra böcker, varav två är köpta av skolan och är på väg till biblioteket, som förhoppningsvis ska hjälpa mig förstå mina gränser och göra det klarare vad det är jag vill undersöka.
En av böckerna, Effektiv Visuell Kommunikation (2007), har jag påbörjat  läsa något så entusiastiskt men även här som jag tidigare nämnt så vet jag inte hur jag ska avgränsa mig till den stora mängd av information som finns. Jag kan nämna dess huvudrubriker;

  • Berättelsen
  • Arbetet
  • Strategin
  • Budskapet
  • Påverkan
  • Kreativiteten
  • Typografin
  • Texten
  • Bilden
  • Formen
  • Pappret
  • Färgen
  • Profilen
  • Ljudet
  • Samspelet

Som jag tycker så är alla (på ytan) viktiga ämnen som jag kanske bör gå igenom för att få en bra helhetsuppfattning om hur gårdagens, dagens och framtidens reklam och trender kommer se ut, men eftersom att jag inte är en mästare på att läsa böcker så är det lite avskräckande att behöva göra detta – men jag borde kanske bara bita i det sura äpplet och läsa igenom allt. Men när jag tänker på det så har mitt område tre huvudområden som jag bör/behöver ta upp, dessa är (såklart) dåtid, nutid och framtid. (Mer om detta i kommande inlägg)

Innan jag avslutar detta inlägg så tänkte jag ge några exempel på annonser som förr säkerligen var helt proper och accepterade av majoriteten vilket därför gjorde det svårt att göra sig av med dessa “stereotyper”.
Första bilden visar upp en man som står med ena foten på en kvinnans huvud, som visar upp en överlägsen status över kvinnan, speciellt när kroppen som huvud tillhör är en skinnfäll från en tiger. Texten som gör lika stort intryck som bilden står centrerat i bilden något under kvinnans huvud, texten lyder “It’s nice to have a girl around the house.“.
Detta är en annons från Dacron som publicerades på 70-talet då produkten i fokus var byxorna, Mr Leggs.

vintage-ads-that-would-be-banned-today-18

Andra bilden är från ett cigarettmärke vid namn Tipalet som här gör reklam för deras nya sortiment av cigaretter med fruktiga smaker. Bilden i sig kommer med en centrerade text “Blow in her face and she’ll folow you you anywhere.“. Att göra som mannen i bilden gör kan tyda på en handling som påvisar en slags överlägsenhet/dominans över kvinnan.
Likväl denna annons kom ut under 70-talet.

vintage-ads-that-would-be-banned-today-9
Sist ut är en annons från Love Cosmetic med sloganen “Love’s Baby Soft. Because innocence is sexier than you think.”, som översatt betyder “.. eftersom att oskuldsfullhet är sexigare än du tror.”, detta i sig rent ut av kan äckla en människa när flickan på bilden kan knappt vara över 9-10 år gammal. Bilden, kombinerat med text, gör att den idag mycket troligt skulle vara olaglig.
Denna annons kom ut 1969.

Love-Cosmetics
(Många utav dessa källor som jag använt mig utav för artiklarna kommer från bloggar och andra sajter på nätet, jag har inte säkrat mig om att de kommit ut de årtalen som jag skrivit under.)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: