Sammanfattning Block 3

Vilka grundläggande metoder/steg krävs det för att ta fram en logotyp?

Eftersom att jag under tidigare block fick problem med att få in logotyper i mitt arbete med Branding, som var inriktat på hur man skapar/bygger upp ett starkt och bra varumärke, så var det en självklarhet att jag tillämpade hela block 3 åt just logotyper. Men det var såklart inte bara p.g.a. att jag missade ut på det under förra blocket, jag har alltid varit fascinerad över hur många av de större företag som  antingen med en minimal logotyp, som t.ex. Apple, eller en väldigt elegant logotyp, som Coca Cola har blivit så omtyckt och ikonisk. Är det en slump? Är det vad några anställda kokade ihop några dagar in efter att de startat företaget? Jag vet sen tidigare att t.ex. Nike logotypen, eller som den annars kalla för, “Swoosh”, var designad av Carolyn Davidson, en kvinnlig student hos Portland State och fick 35$ för att göra loggan. Phil Knight, medgrundare av Nike, sa: “Well, i don’t love it, but maybe it will grow on me”. Historier som denna förbryllar mig, eftersom att här krävdes det ingen byrå eller stort design team för att ta fram en logotyp som sedan kommer visa sig tillhöra en av jättarna inom sportutrustning. Såklart är det en hel del faktorer som fick detta att fungera säkerligen, men poängen är att design inte behöver vara komplicerad för att lyckas och vad jag ville få ut av block 3 var ta mig igenom och få en förståelse för den process som det krävs av dagens design byråer för att tackla ett uppdrag.

Så vad jag hade tänkt mig för block 3 var att jag försöker förstå mig på den typiska process det krävs för att ta fram en logotyp, och varför jag säger “typiska” är för att jag vet att många byråer har sina egna speciella knep för att få fram informationen de behöver av kunden för att göra en logotyp åt dem och tänker då bara ta med de vanligare, som även vi på skolan har använt oss utav. Eftersom att att som jag nyss sa att alla har sina egna knep så förväntar jag mig inte att de ska finnas en gyllene regel eller ett “så här måste man gå tillväga”-metod, så jag har själv fått summera upp mitt arbete och vad jag lärt mig till en text nu för att sedan i slutet själv göra en sammanfattning om den process jag kommer använda mig av.

– Utlägg om varför jag valde just denna frågeställningen.
– Förklara att det inte finns någon självklar metod för Hur man gör det, utan Vanligare metoder (Som jag själv kommit underfull med under detta projekt)
– Vad jag förväntar mig få ut, ha lärt mig efter detta block.

PROCESS
Redan innan vi skulle börja med block 3 så visste jag vad jag ville hålla att undersöka eftersom att jag under block 2 inte hunnit med allt jag ville inom Branding så var det en självklarhet att ta sig an det jag fann mest intressant, Logotyper.

Första dagen efter att jag skickat in min arbetsplan började med handledning där jag och min handledare diskuterade runt om min projektplan och vad jag har tänkt syssla med under dessa kommande veckorna. Det blev en del snack om att jag kanske borde försöka mig på en mer praktisk anfallsvinkel för detta block då jag tidigare annars bara gjort en massa research, och det lät vettigt. Jag hade själv tidigare tänkt på det om hur jag kan applicera mina kunskaper som jag kommer få utav detta block, en av idéerna var att jag kunde göra en logga åt en redan existerande butik/företag och detta kom vi båda överens om att det var en mycket bra idé. Hon tyckte även att jag borde ha en väldigt tydlig planering, vilket jag hade planerat att göra ändå efter denna handledning. Så jag gjorde redan under första veckan ett schema som jag skulle försöka hålla väldigt nära hjärtat då jag vet att det var en kritisk del som jag glömt i tidigare projekt som då lett mig in i trassel just på grund av att jag inte lagt upp mitt arbete bra. För mig skulle det visa sig vara ett schema jag inte kunde följa särskilt länge p.g.a. otaliga problem som kommer sig att uppstå under dessa veckor, det största kommer visa sig vara att min dators modekort lägger av så jag är utan dator i nästan 1 ½ vecka, men mer om detta senare.

Namnlös

Efter att schemat var klart så stod det klart för vad jag behövde göra, och det var att kontakta en butik som jag skulle agera som kund vars behov vara av en ny logga som jag skulle få designa under tiden som jag gjorde min research. Vad jag fick göra nu var att leta fram en butik som skulle kunna tänkas ställa upp för mig, det fick då inte vara någon affär som har sitt huvudkontor i Stockholm, så inget H&M eller Intersport såklart. Vad jag letade efter var en liten butik vars ägare själv jobbade i affären, det var den guldklimpen jag skulle få leta efter här i Karlshamn och vad jag då kunde göra var att ta kontakt med Karlshamns Centrumförening för att se om det fanns en liten butik som kunde vara perfekt för mig, och som tur väl var hade jag en “kontakt” som jobbade där. Med kontakt menar jag en person, som varit med under ett tidigare projekt då jag och en grupp elever fick jobba med just centrumföreningen och hon var då vår kontaktperson. Men under tiden som jag mailade henne angående detta, så hade jag andra tankar i huvudet om att jag kanske inte borde jobba mot en affär då jag i stor sannolikhet kommer vara tvungen att använda mig utav Photoshop eller Illustrator, och med min dator som då redan var i dåligt skick så var jag osäker om jag kunde leva upp till mina, likväl kundens förväntningar på hur logotypen skulle se ut. Detta var inget jag direkt tog upp med min handledare, utan skrev det i min veckosammanfattning, en av de nya sätten jag mycket väl använde mig av genom detta projekt, ett inlägg där jag helt enkelt summerar upp hur veckan har varit med sina hög- och lågpunkter. Hur som helst, vad jag valde att göra istället var att skissa på en logotyp själv istället för att lägga ner timmar på en logotyp som kanske ändå inte blir av p.g.a. datorhaveri och det hade varit förödande att meddela kunden.

Så vad som hände fredagen den 22:e var att datorn inte ville starta upp, skärmen lös blått och ville inte mer. Vilket var väldigt märkligt för dagen innan satt jag väldigt flitigt själv i projektrummet och jobbade på rätt bra, men för att dagen därpå lägga ner helt. Jag visste inte vad som hände och allt jag kunde göra var att packa ihop och gå hem. Jag fick panik, för datorn för mig är inte enbart en jobb/skol-dator, det är även där jag spenderar mena kvällar med spel och snackar med kompisar, så med en dator som stod där utan att fungera var skräckinjagande. Jag kontaktade en kille som tidigare hjälpt mig, och med de bilder jag skickade till honom på datorn så kunde han bara antyda på att modekortet var sönder, vilket inte är något man fixar lätt, snabbt eller billigt. Som jag befarade tidigare så hade min dator lagt av efter tre år, inget jag tog lätt. Så veckan därpå var jag rätt så nedstämd och dyster, en förkylning satte sig samtidigt så jag hade verkligen ingen motivation för tillfället att jobba vidare mer än att snegla i böckerna jag hade. Det verkade mörkt, och jag såg inte ljust på detta projekt för vad jag nu fick göra var att arbeta på min 6-7 år gamla laptop, som tidigare stått i lägenheten enbart för Spotify, och denna datorn är inget jag med nöje arbetar med men det är vad jag måste för att få något gjort. Men i slutet på den veckan så hade jag ett samtal med min handledare, där jag fick prata ut om vad som har hänt och hur jag tänkt ta mig an det som komma skall. Det som inte tycktes om var att jag sagt nej till idén om att inte jobba mot ett företag/mindre butik, då det är en viktig lärdom att få komma ut än att bara sitta hemma och tycka att det är “okej” det man gör, samt att jag inte borde tycka det är en stor grej att min dator är sönder utan bara jobba vidare. Att jag borde kontakta en butik förstod jag, vilket jag kom att göra samma dag och få napp direkt. Så att ta sig i kragen, jobba hårt och använda den gamla datorn är vad som stod framför mig nu.

Så nu var det dags att, som sagt, ta sig i kragen. Ytterligare en vecka hade gått och jag var efter i mitt arbete, men det skulle jag se till att ändra på. Den fredagen som var (22:e) begav mig ut på stan och hitta en liten butik som var villig att ställa upp i mitt projekt, lyckligtvis hittade jag mig en liten butik i lokala Karlshamn som var villig att ställa upp. En liten chokladbutik var frivillig att ställa upp vid namn Chokladbutiken Grodan som ligger i centrala Karlshamn vars utbud är av högkvalitativ choklad för alla stunder av året. En liten butik med väldig mysig inredning, hyllorna är av mörk trä och med ett stort fönster ut längs gågatan kan man inte missa den, och efter första besöket så kunde jag redan då förstå att den lilla damen som sköter butiken håller den väldigt kärt. Jag försökte besöka henne två gånger i veckan under de två veckorna jag hade kvar från den stunden jag fick lov att komma dit, och varför bara två gånger var för att hon var väldigt upptagen nu under december så jag kunde inte få henne att komma till skolan och hade ingen större chans att få prata med henne i ett rum utan det fick alltid vara i butiken medans hon hade öppet. Detta fick jag arbeta mig runt och då istället komma dit, med små konkreta frågor för att störa henne så lite som möjligt. Hennes personlighet strålade utöver hela butiken då hon t.ex. berättade att det är hon som har målat grodan i fönstret (se bild) och andra små föremål i affären, som vykorten i mellanställningen framför disken som man kan köpa.
1399274_307274259404734_2092061347_oDetta var väldigt rörande, inte bara för att jag fick det intryck att butiken inte bara var en verksamhet där hon fick in sina pengar, men även en verksamhet hon höll nära hjärtat och kunde dela med sig av sin konst. Nu fick jag aldrig chans att gå bakom disken för att se hur det såg ut, för jag har lärt mig, att om man ska göra ny personlighet åt ett (större) företag så är information viktig, varenda lilla detalj, men eftersom att jag bara skulle göra en ny logotyp tyckte jag att det räckte med om jag pratade med henne över disken. Under hela projektet var hon väldigt öppen för våra små möten, till och med så mycket att hon en gång öppnade två paket av den choklad hon säljer för att låta mig få smaka och se om jag kunde känna skillnad, vilket var underbart! Kanske inte just det att jag fick gratis godis, men att hon var så snäll och att hon försökte lära mig, för jag är i stort sett tvungen att se butiken ur hennes perspektiv, annars kan jag inte ge den någon karaktär då butiken i sig skriker personlighet. Så mitt första riktiga möte med henne handlade om butikens personlighet, hur hon ville att butiken skulle bli sedd som, hur butiken ska uppfattas. Hur tog jag mig an detta? Jo, i Logo Savvy (2007) som är en bok skriven ur WOW Brandings perspektiv (en byrå som specialiserar sig på varumärkes identiteter), berättar de att ett av de viktiga stegen är att låta företaget (i mitt fall Chokladbutiken Grodan) själva få berätta hur de vill bli ansedda med hjälp av en metod där kunden (butiken/företaget) ska med hjälp av nyckelord och dess motsats få välja på en skala 1-7 få ringa in där de själva kan tyckas befinna sig, dessa nyckelord och raka motsats kan t.ex. vara Tyst / Högljud eller Diskret / Aggressiv (se bild). Detta möte var väldigt informativt och jag fick mycket bättre förståelse för hennes vision och fick det till och med förklarat varför hon är i denna bransch, väldigt rar dam som tagit choklad till hjärtat och nu valt att dela med sig av ett finare utbud än den billiga varianten som närbutikerna har. Jag gick dit och hade mindre samtal, mera för sakens skull att hålla kontakt med henne och höra om hon tyckte det jag hade att säga lät bra och så, men mitt andra stora möte då hade jag med mig ett moodboard för att visa henne hur jag hade tolkat all information jag fått, och se om hon gillade det. Ett moodboard är en samling, i detta fall, en samling bilder som jag har tagit fram från min kollektion av sparade logotyper för att återskapa min vision över hur den nya logotypen för butiken kan se ut. Mood boards är en utmärkt visuell lösning för att uttrycka/förmedla sina design idéer eller känslor. Vad man brukar göra är att antingen göra snabba och enkla sökningar på en bra databas för bilder, t.ex. Google där du snabbt kan hitta en mängd med bilder som kan hjälpa dig att förmedla ditt budskap, man kan också som jag har gjort nu använda sig utav sin privata bildbank för att hitta ideal bilder att använda sig av på sitt mood board och jag rekommenderar varmt det, att om man hittar en snygg bild, en kreativ bild eller en unik som verkligen står ut så ska man spara dem till ett kommande tillfälle då man kanske kan använda sig utav dem som en referensbild. Man behöver inte heller begränsa sig till bilder man ser på nätet, jag har sett att riktiga designers gärna tar med sig sin kamera ut på stan för att hitta inspiration. Detta är en väldigt bra lösning helt enkelt för att kommunicera med hjälp av, i detta fall, visuella medel. Detta gjorde mitt arbete väldigt mycket enklare, för jag kunde nu sitta ner (eller stå, för det fick bli vid disken) och höra vad hon hade att säga om de olika bilderna och efteråt hade vi ännu en gång förvånansvärd lång diskussion omkring vad hon gillade och tyckte, men för att i slutändan säga att vad jag än gjorde skulle bli bra, lite vad man kan tänka sig en mor säger om ens arbete, detta var ju till gott och ont för med för fria händer kan jag inte fokusera mitt arbete och kan designa allt från 10 till 100 olika idéer, och här måste man hinna en fin balans mellan kvalité och kvantitet. Så efter allt detta, fick jag spendera mina sista dagar under detta projekt hemma för att försöka skissa fram något, för jag sa till henne innan att jag inte kommer ha en färdig design p.g.a. att min undersökning och varför jag valt att arbeta med henne är enbart för att kunna få sätta det teoretiska på prov och har ännu inte kunnat träffa henne då hon inte kunde ta emot mig då det varit kunder i butiken som det är nu innan jul, men jag ska försöka att ta mig dit nästa vecka för att låta henne se och få ett respektabelt avslut, samt tacka för att hon var villig att hjälpa mig.

Men kan jag svara på min frågeställning nu efter allt arbete med butiken?

Ja, för jag ville lära mig om processen och metoderna  som används och jag tycker jag har fått en bra överblick för den “enkla” versionen som kan tillämpas på allas arbete, frilansande eller stor byrå.
(1) Första är såklart att förstå uppdraget, briefen, och samla på sig så mycket information som möjligt om företaget och vad exakt det är de är ute efter. I mitt fall så fick jag göra detta åt henne eftersom att det är mitt arbete och det var inte jag som blev kontaktad av chokladbutiken. Men detta steg var egentligen något jag tyvärr gjorde själv i förarbetet innan jag träffade henne, så bäst hade varit om jag blivit anlitad såklart.
(2) Men sen måste man förstå läget, hur företaget (i mitt fall butiken), befinner sig i marknaden i jämförelse med andra chokladaffärer av samma sort. Som tur/otur väl var så finns det ingen annan butik i Karlshamn, vars specialitet är choklad av hög kvalité, så de har inga affärer av samma sort men det finns alltid chokladen från Willy’s och Citygross. Nu har ju inte dessa två jättarna någon choklad som direkt är av samma höga standard som Chokladbutiken Grodan har, men kunskapen av vad som är “bra” choklad är och priserna, samt tillgängligheten är vad som får en större del av kunderna att göra sina köp på Willy’s eller Citygross. Detta är ett problem som jag mycket väl kan förstå att butiken vill lära ut, därav att kanske jag fick smakprov själv, för saken är att bara för att det kanske är mörk choklad från Lindt eller Marabou så betyder inte det att deras råvaror i choklad kan hålla en lika hög standard som de man finner hos ju Chokladbutiken Grodan. Detta var något som kom upp i en av våra diskussioner, och vad jag borde/kunde ha föreslagit var att hon kunde ha en sorts kampanj runt om i Karlshamn som skulle locka dit de som ville sig ha choklad av bra kvalité, men trots detta så var det nästan alltid kunder i affären när jag var där som plockade ut varor. Visst är det en aning dyrare där, och kanske inte lika populärt hos ungdomar, men personligt så kommer jag alltid köpa hos affärer som denna om jag vill ha choklad som jag antingen kan ge bort som present eller då jag vill unna mig något utöver den vanligare chokladen. Under denna fas är det också viktigt att få ut det visuella materialet, för må kunskap ge makt så är det hederliga mood boardet något jag alltid kommer använda för det är inte alltid lätt att förstå någons vision om de inte tydligt kan förklara eller om jag inte skulle förstå, så då är det såklart bättre om de kan förklara med andra medel.
(3) Efter allt detta, efter all information och efter den kunskap man har samlat på sig både om företagets-/butikens personlighet men även om den status den har i jämförelse med konkurrenterna så är det dags att ta fram skisser och då är det superviktigt med den information man fick från det mood board man lagt upp (i alla fall för mig, som inte har hållit på med detta tidigare). Man ska helst göra ett större antal skisser, som skiljer sig åt. Kvalité och Kvantitet helt enkelt, för under tiden är det bra med små meet-ups för att se om man är på rätt väg, och detta tar oss in på nästa.
(4) Meet-up gällande logotypen är nästa steg. Nu är det då man har stort möte (eller möten) för att visa upp vad man har gjort och hur man har spenderat tiden efter de första mötena, visa upp sina olika skisser som säkert kommer i 10-tal olika varianter, allt för att göra  kunden nöjd, speciellt om det är flera som ska godkänna den. Det är högst osannolikt kan jag tänka mig att någon lyckas på första försöket med logotyper, det är alltid någon sorts finputsning man kan göra, om det är färg, form eller storlek som ska ändras, speciellt om det är en logotyp som ska fungera med olika sorters bakgrunder.
(5) Till sist är det en presentation av den slutgiltiga logotypen som gäller, det sista mötet där man visar upp hur den nya logotypen ser ut och förhoppningsvis är detta något som båda kan vara nöjda över.

Detta må vara den enklaste version av den process som krävs, men i klarspråk så är det så är dessa de steg många i början kommer använda sig utav.
Jag är nöjd med resultatet, att jag både fått läsa om det, men också testa på med en kund. Kunde gjort det bättre om min dator varit mer trofast och butiken kanske varit lite mer hårdare med sin kritik, för nu känns det lite som att jag ändå kunde göra vad jag ville, men kontakten fick mig att ta mig i kragen under haveriet vilket varit nyttigt för mig.

KÄLLOR

Chua. P. (2007). Logo Savvy.
United States of America: Rockport Publishers.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: