Veckosummering

Wow, min sista veckosummering redan för block 3.

Vad har hänt?
I veckan fick jag skrota min laptop då jag i tisdags upptäckte att modekortet inte ville fungera, något jag verkligen inte behövde då jag tidigare under detta block redan “förlorat” min dator en vecka. Så jag har väl inte mått så särskilt bra och min motivation har aldrig varit lägre än nu, är väldigt trött på detta projekt helt enkelt och med denna motivationen kommer jag inte långt men just nu så är det så jag känner. Trots att jag sitter här med bra information, bra källor och med skolans datorer så finner jag ingen motivation till att läsa och/eller skriva, detta block gick från att vara kul, spännande och intressant till en stor plåga som jag knappt finner någon glädje med att göra ( En hög av personliga åsikter här som kanske inte är så relevant för själva projektet men jag tycker personliga tankar och känslor är lika mycket värt då innehållet må försämras p.g.a. av det och jag känner mig då skyldig till att dela med mig av orsaken ).

Vad händer här näst?
Jag kommer nu fokusera på att skissa, och bara skissa då jag under detta projekt samlat på mig en del erfarenhet för att täcka min frågeställning, som löd:

Vilka grundläggande metoder/steg krävs för att ta fram en logotyp?

Detta kan jag relativt lätt skriva ett utläggande inlägg om, så min fokus kommer ligga på att skissa en logotyp som kunden (Chokladbutiken) ska kunna vara nöjd över. Men något som också dykt upp, som jag tog upp i föregående inlägg, var att jag upptäckte i boken Designing Brand Identity (2013) så beskrivs det att själva logotypen är bara namnet, då jag tidigare trott att det ingick en ikon där, men att själva ikonen är brandmark och kombinerat med namnet blir signaturen. Med tanke på hur kärt den grodan är, så har jag inte planerat att jobba med den mer än själva namnet. Detta gör inte mig något, men jag får tänka om lite för nu blir det mera som att jag gör en logotyp för en kommande produkt där de vill sätta sitt namn på. Jag kommer då får jobba mer intensivare med text än något annat och möjligheterna blir flera. Men innan jag kan börja på något av detta så måste jag göra ett moodboard.

Mood board
Mood boards är en utmärkt visuell lösning för att uttrycka/förmedla sina design idéer eller känslor, detta är den enklaste förklaringen till av en metod jag kommer att använda mig utav då det annars hade varit svårt att veta hur jag skulle designa den nya logotypen. Jag har ett tio-tal sparade logotyper av olika slag som jag tänker visa upp och sen ta anteckningar utefter vad hon (ägaren av butiken) säger. Det kan vara allt ifrån att hon avskyr eller inte kan se sin namnet “Chokladbutiken Grodan” i samma stil, eller att hon kan tänkas ha en liknande. Men tillbaka till Mood board, så vad man brukar göra är att antingen göra snabba och enkla sökningar på en bra databas för bilder, t.ex. Google där du snabbt kan hitta en mängd med bilder som kan hjälpa dig att förmedla ditt budskap, man kan också som jag har gjort nu använda sig utav sin privata bildbank för att hitta ideal bilder att använda sig av på sitt mood board och jag rekommenderar varmt det, att om man hittar en snygg bild, en kreativ bild eller en unik som verkligen står ut så ska man spara dem till ett kommande tillfälle då man kanske kan använda sig utav dem som en referensbild. Man behöver inte heller begränsa sig till bilder man ser på nätet, jag har sett att riktiga designers gärna tar med sig sin kamera ut på stan för att hitta inspiration.

I tidigare projekt har jag använt mig utav en annan metod, som är mer gynnande för kunden då det egentligen inte är jag som ska sätta någon gräns på hur logotypen kan se ut, men eftersom att detta är ett mindre projekt så kommer mitt mood board vara lite begränsat, och därmed innehålla färre bilder än vad en riktig byrå hade gett till en riktig kund. Detta kommer inte påverka mitt arbete tycker jag, för jag kommer ändå få kritik som kommer gynna mitt skapande av denna logotyp.

Ett mood board är överlag ett av de bästa metoderna att förmedla tankar eller idéer då man inte kan hitta de rätta orden som skulle beskriva just sina tankar eller idéer, och detta används inte bara inom design-branschen.

Logo Process
Som jag tidigare nämnt, så känner jag att jag fått ett rätt bra grepp om hur processen ser ut för att skapa en logotyp och lägger därmed mer fokus nu sista veckan på att göra en logotyp och få en förståelse för vad som krävs inom skiss-fasen (men enbart på papper, eftersom att mina program försvann i samband med att datorn kraschade), men kommer detta skada mitt lärande? Jag hade inte sagt nej till faktiskt få göra logotypen klar efter skisserna och kanske gett ägaren ett smakprov på hur den skulle sett ut på ett chokladpaket, men eftersom att jag bara är här på att lära mig stegen som krävs för att få ut en bra logotyp så gör det inte mig lika mycket än om det var en betalande kund. Jag kommer göra ytterligare inlägg om processen innan sammanfattningen så att jag inte bara sitter hemma och skissar, för jag känner att jag alltid kan få ut mer av blocket än om jag bara sitter med penna och papper för att sedan få feedback av kunden.

Läsa är lätt, att göra är värt mer.

Källor

Wheeler, A. (2013). Designing Brand Identity. New Jersey: John Wiley & Sons.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: