Det flyter på

Vad kommer mina kommande frågor att handla om? Vad behöver jag nu veta?
Nu är det ny vecka och jag måste innan nästa möte med min butik veta hur hon skulle tänka sig att den nya logotypen ska se ut. Jag vet redan att jag vill ha den en aning, om inte mycket, personlig och jag kommer inte göra mig av med grodan, som nästan är butikens själ. Primärfärgen kommer i stor sannolikhet vara den gröna färg som grodan har samt den mörkbruna som kommer ifrån hyllorna och inredningen i butiken. De sekundära färgerna blir svart och vit, rätt standard. Men innan jag fastställer något utav detta ovan så måste jag veta hur hon kan tänka sig ha den nya logotypen, om den ska vara baserad på endast typografi, om symboler ska komma med, ska det vara mer åt det handskrivna hållet eller som det nuvarande rätt (ursäkta mitt uttryck) stela typsnitt. Jag har mina “stödord” från förra besöket, där hon har gett mig massa nyckelord för hon beskriver butiken som jag också tänker implementera i logotypen absolut men man kanske inte vet sina andra alternativ för ens någon kommer och visar upp dem.

Nu måste jag ta fram exemplar på hur jag kan tänka mig göra den nya logotypen, och för att hjälpa mig med detta så har jag tänkt att göra ett Mood board som vi tidigare här på skolan lärt oss använda då vi som lättast vill förmedla en känsla eller budskap och gör detta med hjälp av bilder vi har samlat på oss.Wikipedias definition av Mood board lyder:

A mood board is a type of collage that may consist of images, text, and samples of objects in a composition of the choice of the mood board creator.

Så för att skapa detta mood board har jag redan från tidigare dar en blogg, där jag har samlat på mig massvis med bilder för inspiration och som passar perfekt till detta projekt. Men jag kan inte bara slänga ut massa bilder och tro att hon ska kunna plocka en bild som hon tycker ser “snyggast” eller “lämpligast” för hennes butik, nej nej nej. Jag har själv delat upp logotypen i tre olika områden som individuellt kommer bestå av flera bilder som har en fokuserad anknytning till nyckelordet. Dessa tre områden är Typsnitt, Färg och Symboler. Jag kan känna att jag behöver veta det ena innan jag kan börja på det andra, och vice versa. (Mer om detta i kommande inlägg)

I en av böckerna som jag läser, Designing Brand Identity, som i överlag inte handlar om just logotyper men har ett stycke om just det allt eftersom att det oundvikligen faller in i branding. Hur som helst, just det stycke om logotyper fick mig att öppna ögonen ytterligare då det förklaras att signaturen är helheten när det kommer till vad jag trott var logotyp, och att logotyp i detta fall “bara” är namnet. Som jag förstår (kolla bilden undan, Tate&Benson), så är den lilla, låt oss säga att det är en hund ovanför namnet, då är den det s.k. Brandmark. Själva Tate&Benson – English Vanilla är då logotypen och den kombinerade med hunden blir signaturen. Måste jag börja om nu? För jag har blivit väldigt förvirrad av detta och jag vet inte direkt någon person som kan tydligt berätta hur det ligger till. Sen när jag jämför detta med Chokladbutiken Grodan, så är den liggande grodan själva Brandmark och “Chokladbutiken Grodan” är logotypen, så hur påverkar detta mitt arbeta nu? Ska jag strunta i grodan och bara göra för namnet? Detta kommer jag inte ta i tu med nu i detta inlägg, tyvärr.

sfdsgsg

Detta har nu blivit en jättestor insikt för projektet samt en stor lärdom, och hur jag nu tar mig vidare kan antingen vara att jag omformulerar min frågeställning och gör det så att jag även utöver namnet lägger fokus på själva grodan som är i fönstret, eller om jag ska som boken beskriver, bara göra om namnet. Personligen så hade det nog varit roligare och lättare om jag fått göra som jag beskrivit, fokusera på namnet (logotypen) och låtit grodan vara eftersom att den är handgjord av ägaren och jag kommer ha ytterst svårt att få göra om den på något sätt. Så nu när jag tänker efter så blir det lättare om jag övertalar ägaren att få göra om logotypen, typ som om de skulle lansera en ny produkt och behöver ett nyare, kanske fräschare stil av deras gamla namn på produkten.

Jag lägger ner detta för idag, och kommer imorgon fortsätta runt detta område då jag efter lunch har planerat att gå till butiken för ytterligare ett möte med ägaren. Morgondagens arbetsdag kommer jag lägga fokus på att göra ett mood board och sen förbereda några frågor för att kunna ha en aktiv konversation och få ut så mycket information som möjligt.


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: