Veckosummering

Intro
Det har varit en spännande vecka då jag fått riktig kontakt med den lilla butiken som ska hjälpa mig med detta projekt. Jag kommer inte vara där allt för mycket då hon bestämt sa första gången vi träffades att hon hade mycket att göra så när/om jag ska dit så blir det små korta besök med konkreta frågor.

– Vad har jag gjort under veckan?
Efter att jag förra veckan kom överens med en lokal godisaffär om ett litet samarbete i utbildningssyfte så vandrade jag glatt ditt igen i Onsdags med ett litet s.k. formulär som jag tagit från en av böckerna som jag läser just nu, dessa frågor skulle hjälpa mig att förstå butiken mycket bättre då ägaren själv skulle få beskriva butiken med hjälp av nyckelord som hon skulle ringa in på en skala 1 till 5 beroende på hur starkt hon tyckte det beskrev butiken. Besöket var mer värt än jag trodde och hon var mycket mottaglig och öppen för en diskussion, inte bara kring mitt arbete men hon började “undervisa” mig i choklad och vad det är som avgör aromerna i de olika sorterna. Jag kunde direkt förstå att hon brann väldigt mycket för den lilla butiken och choklad i allmänhet, alla kunder som kom in under tiden tog hon mycket väl hand om och kunde väldigt snabbt gå runt disken för att hämta ett paket choklad, öppna upp den, och ge smakprov åt kunden som var lite kluven på vilken smak hon skulle välja! Även jag fick en bit under tiden, eftersom nu var den redan öppnad. Detta gör inte vem som helst, för nu kan hon inte sälja just den, men det var det värt för nu visste kunden exakt vad hon skulle ha och kunde gå därifrån so men nöjd kund – detta för mig var fantastiskt.

– Problemen
I Måndags (25e) så blev jag 21, vilket då gjorde att dagen inte blev lika effektiv som den borde ha varit så jag kom då lite efter med vad jag hade planerat inför Tisdagen och mitt möte med butiken blev förskjutet tills Onsdag. Jag hade även en handledning igår, det gick relativt bra och jag kunde gå därifrån som en nöjd grabb men jag hade lovat både mig själv och handledaren att lägga upp ett inlägg samma dag, vilket inte blev av p.g.a. jag hade så mycket att skriva om och det blev överväldigande vilket satte käppar i hjulet för mig, så jag beslöt mig för att kombinera det inlägget med detta som är min veckosummering.

Ytligare ett problem är att jag har svårt för att urskilja vad som är viktig fakta och inte viktig fakta – vad jag bör ha med i min workbook och vilket jag bör utelämna. Jag vet inte om det har någon koppling med att böcker inte är min starka sida och jag finner det svårt att sitta ner koncentrerat utan att bli störd eller behöva göra annat. Detta har strulat till det för mig att jag utelämnar mycket jag läst för jag vet inte om det är så relevant för mitt arbete eftersom att en stor del av det jag läst har handlat om branding, vilket är den större helheten men inte det jag inriktat på under detta block.

Något som också varit sjukt frustrerande har varit att översätta engelska till svenska, speciellt när man tycker att texten på engelska är så klockren och sen när man försöker översätta den till svenska så märker man att det inte finns något ord som är en direkt översättning och man kan inte få en bra översättning – detta kan stoppa mig rätt så bra i min process och har gjort nu under denna summeringen. Hur jag eventuellt kan lösa några dispyter mellan mig och översättningen är att om det är ett ord som är så klockrent på engelska så använder jag det i den svenska texten – är det någon som då inte förstår vad det ordet betyder/står för så kommer jag markera ordet med en * för att sedan längst ner på sidan ge en klar definition av ordet.

Logotyp
Eftersom att min frågeställning handlar om att jag vill klargöra och förstå mig den process som krävs för att göra en logga så måste jag få en bättre förståelse för vad en logga har för inverkan både hos konsumenterna men även för företaget.

Med en snabbsökning på nätet så finner jag fyra väldigt intressanta förklaringar för vad jag kan tänka mig är väldigt solida definitioner utav hur man bör/kan beskriva en loggo.

A logo is a graphic mark or emblem commonly used by commercial enterprises, organizations and even individuals to aid and promote instant public recognition. Logos are either purely graphic (symbols/icons) or are composed of the name of the organization (a logotype or wordmark). (Wikipedia.com)

Wikipedia, tycker jag, ger en väldigt bra och grundlig definition av det syfte en logga har, då min egna snabba förklaring är: En logga ska göra det klart för allmänheten från vilket företag/organisation varorna kommer ifrån

A logo is not just a mark – a logo reflects a buisness’s commercial brand via the use of shape, fonts, colour and/or images. A logo is for inspiring trust, recognition and admiration for a company or product and it is our job as designers to create a logo that will do its job. (JustCreative.com)

En annan sida jag kom över har en mer invecklad förklaring för vad en logga är, här säger de att en logga är mycket mer än bara ett avtryck/märke – (Jag måste erkänna att här kunde jag inte överhuvudtaget få fram en bra översättning trots att jag själv kan förstå det någorlunda, kommer försöka på nytt när jag har mina klasskamrater i rummet eller någon annan som kan rätta detta med mig)

Recognizable and distinctive graphic design, stylized name, unique symbol, or other device for identifying an organization. It is affixed, included, or printed on all advertising, buildings, communications, literature, products, stationery, and vehicles. Not to be confused with a brand, which identifies a product or family of products. Also called logotype. (BusinessDictionary.com)

Även här var det svårt att göra en bra översättning, så jag tog bara ord för ord och försökte översätta rakt av. Det kommer nog inte ge lika mycket för läsaren än om jag hade gjort ett bättre jobb med att få en översättning med helhet, kommer även här försöka på nytt med mina kamrater i rummet igen, för det är alltid lättare när andra får läsa det som kan hjälpa mig.
“Igenkännbar och distinkt grafisk design, —- namn, unik symbol, eller annat knep för att identifiera en organisation. Den är fastseglad, inkluderad, eller utskriven på alla annonser, byggnader, kommunikation, litteratur, produkter, brevpapper, och fordon. Bör inte bli förväxla med ett märke, som identifierar en produkt eller samling av produkter. Även kallad för logotyp.”

Utan att veta på rak arm den “riktiga” (om det nu finns en rätt sanning) definitionen så tycker jag att dessa 3 citat kommit väldigt nära och jag kommer utgå ifrån dessa “sanningar” inom detta projekt.

Chokladbutiken Grodan
Chokladbutiken Grodan är en butik med choklad av hög kvalité för chokladälskare. Butiken ligger relativt centralt till Karlshamn gå-gata vars skyltfönster lätt kan kännas igen.

1399274_307274259404734_2092061347_o

1268308_291483184317175_621110140_o
Inuti ser man att butiken inte är den största men har en väldigt mysig atmosfär. Inredning består i större delen av dessa mörkbruna trähyllorna men även disken har nästan en lika mörk brun vilket jag tycker är väldigt passande för det blir en sådan härlig helhet i butiken.

463729_181099352022226_17851706_o

– Mötet
Innan jag begav mig till butiken så hade jag ordnat upp med ett litet test som jag läst om i en av böckerna jag använder mig. I det testat har man karakteristiska drag och dess motsvarig heter och man skulle då låta kunden (i detta fall menar jag Chokladbutiken Grodan) fylla i vad de tyckte stämde bäst överens med vad man vill förmedla med sin nuvarande stil av butiken. För i boken, Logo Savvy, nämner de att för att få grepp om hur butiken vill be betraktad av sina kunder, om det ska vara dyrt och lyxigt eller billigt och snålt. Jag hade även lite generella frågor gällande vilka kunderna är, hur ofta folk handlar, vilken åldersgrupp och om det stämde överens med hur de själva uppfattar butiken. I det test jag hade med mig så fick hon, ägaren själv, ringa in vad hon tyckte och några va om man antingen var Dyr eller Billig, Diskret eller Aggressiv, Svartvit eller Färgstark. När jag väl hade presenterat detta för henne så var hon väldigt öppen med svaren och vi hade nästan en diskussion runt om alla svarsalternativ, jag ville såklart hålla mig ifrån mina personliga synpunkter så mycket som möjligt då det kan vara distraherande. Mötet gick väldigt bra och jag fick bra kontakt med henne och eftersom att hon var väldigt öppen för att starta konversationer kring chokladbaserade områden så fick jag en stark känsla av att detta betydde mer för henne än vad jag trodde, att hon inte bara var en ägare mixat med en expeditroll, utan att hon var väldigt glad att lära ut och ha diskussioner runt detta ämne som hon så starkt verkade brinna för.

Jag frågade henne, “Varför just Chokladbutiken Grodan? Vem har gjort den nuvarande loggan i fönstret?”
Svaret jag fick var inte något jag direkt hade förväntat mig. Hon sa till mig att det är hennes egna groda, att hon själv hade målat dom och alla vykort man kan köpa i affären är hennes egna som gjort för hand. Det var överraskande och allt blev på något sätt så mycket klarare för mig varför hon brann så mycket för butiken, för choklad, för att lära ut. Jag kom då att tänka på något hon sa till en kund då jag första gången hälsade på, att hon var tvungen att jobba på söndagar och lördagar, eftersom att ingen annan har öppet under hennes tider så ser hon det som en chans att vara utan konkurrens. Allt blev så personligt, affären var en stor del av henne och hon har säkerligen lagt ner hur mycket timmar som helst, timmar som andra ägare inte skulle gjort om det “bara” varit en chokladbutik för dom.

Så utöver alla nyckelord hon ringade in, pratade om och de anteckningar jag tog, så vet jag att jag inte kommer kunna göra en “stel” logga här inte, för detta är utan tvekan en logga som behöver personlighet i stil med antingen handgjord typsnitt, handgjord symbol, eller en kombination av båda.

Men nu ska vi inte dra slutsatser, utan jag får skissa ner det, komma med mina egna förslag, höra vad hon har att säga och fortsätta därefter.

Vad jag kommer göra härnäst

Vad jag har planerat att göra härnäst är att till nästa besök, som kommer ske nästa vecka, försöka prata mer om själva loggan och se hur hon reagerar på mina förslag, bolla lite idéer för att se om jag är helt åt skogen med mina visioner eller om jag är något på spåret. Detta kommer förhoppningsvis ske så tidigt som möjligt av veckan då jag tänkt börja med mitt skissande på loggan, detta kommer gå hand i hand med mitt bokläsande som jag ska få fart på, tycker själv jag lyckats läsa en hel del men sen om det varit relevant eller inte har inte fått kläm på då jag mest blivit glad över att jag kunnat sitta ner med en bok och läsa 20-30 sidor utan att bli störd.

Så med andra ord, fortsätta kämpa och börja skissa.
Sen har vi även grupphandledning, så vi får se om det händer något större där.

Källor

http://www.businessdictionary.com/definition/logo.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Logo

http://justcreative.com/2008/01/08/how-to-design-a-logo/

https://www.facebook.com/pages/Chokladbutiken-Grodan/148778128587682

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: