Branding kom inte till av en slump

Jag valde att först ta reda på vart branding härstammar ifrån, då jag tycker det är lika viktigt att veta om dess ursprung som det är att e

-1950
För ca 70 år sedan var inte behovet stort utav att stå ut från sina konkurrenter, under denna tid låg fokuset på kvalitén och att konsumenterna fick vad som lovats av företagen. Om man erbjöd bra kaffe, whisky eller öl så skulle folket köpa av dig så länge din vara var bättre än konkurrenternas. Då köpte man alltså inte produkter från en särskild kedja bara för att det betydde något, för att  det skulle ge någon status om de gick runt med Nespresso istället för Gevalia, så länge det var godast så köpte man det.

1950-
Men nu uppstod ett behov av att urskilja sig från konkurrenter, för det var redan under 50-talet man började lägga märke till att kvalitén av produkter som andra företag inom samma bransch gav ut var någorlunda bättre. Detta ledde till att man fick anställa en Brand Manager som skulle ansvara för att ge produkten en identitet som stod ut från närliggande konkurrenter, denna person skulle också förstå sig på produktens målgrupp men samtidigt kunna ge produkten ett känslomässigt värde för kunden, detta kallar vi för branded proposition*. Med tiden kom det att visa sig att detta känslomässiga värde skapat för att få en uppfattning av företaget skulle ta över och betyda mer än den funktion som erbjöds. Med andra ord, så länge man uppfattade att ett märke gav ut bättre varor än dess konkurrenter så kunde företaget ta mer betalt för dess varor. Om denna “bonus” var mer än vad det hade kostat företaget att bygga upp märket, så gick de med vinst.

The standardization of quality products forced companies to find new ways to distinguish themselves.

Under 50- och 60-talet var det märken som Kraft, Tide och Lipton som var ledande inom marknadsföring vilket som då också satte ribban för alla märken idag. Detta blev utgångspunkten där marknadsföring inte avgjordes med hjälp av bästa varan, utan att man förstod konsumenterna bättre än sina konkurrenter, samt att få till den perfekta “brand mix”. “Brand Mix” är inte bara en kombination utav logotypen eller produktens pris. Utan det är även paketet, alla kampanjer, alla reklamer som alla ska vara utformade efter samma riktlinjer. (the Atlantic, 2011)

122618_LiptonIceTealogo

Man kanske inte alltid tänker på historian, men man behöver veta dess ursprung. Att nu har fått en förståelse för när och varför branding uppstod så har många frågor redan här blivit besvarade och jag känner att jag kan gå vidare med att lite mera förklara hur det används idag. IMG_0890Jag har även införskaffat mig en bok, Logo Savvy, där jag förväntar mig finna de svar som ännu inte är besvarade. Men i den boken är det mer fokus på processen som olika firmor vidtagit efter de fått ett uppdrag, här hoppas jag få svar på min huvudfråga angående logotyperna och hur de utformas efter vad kunderna vill ha, ser fram emot att se vad boken har att erbjuda.

 

 

 

Källor:

The Atlantic. (2011). How Brands Were Born: A Brief History of Modern Marketing.
Hämtad 2013-10-26.
http://www.theatlantic.com/business/archive/2011/10/how-brands-were-born-a-brief-history-of-modern-marketing/246012/

Advertisements

One thought on “Branding kom inte till av en slump

  1. Hej, bra en en kronologisk genomgång. Hur tänker du på relationen mellan branding och visuell identitet? Går det att kortfattat vad dessa begrepp står för?
    Lite om formalia: Visa källorna även i texten. Använd Kents powerpointbilder som hjälp; dem hittar du på It´s Learning.
    / hälsning Pirjo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: