Sammanfattning av block 1

Vilka är de viktigaste grundstenarna för en lyckad kampanj?

Det var min första frågeställning till detta block och som visade sig senare vara mitt första stora misstag av flera skäl.
Redan under introduceringen av hur det hela skulle gå till så visste jag på ett ungefär vad jag ville göra, jag var inriktad att förbättra mina kunskaper inom reklam och hade på ett ungefär redan en frågeställning i huvudet – Hur kan vissa reklamer få mig att vela dela dem på Facebook, trots att jag kanske inte var deras mottagare, hur kan en reklam vara så himla bra att man blir förtrollad av produktionen så att man nästan helt glömmer bort produkten. De frågorna snurrade i mitt huvud och efter flera samtal under de kommande dagarna var frågeställningen klar. Jag tyckte om den, lärarna tyckte om den men lite visste jag att den var för bred, för vad har jag för aning om vilka grundstenar? Här snackar jag reklam men valde ordet kampanj, så under min research kom jag över så mycket information, överväldigad minst sagt. Utöver detta problem så var det inte så att jag jobbade mot en produkt, det var ingen illustration jag skulle bli klar med utan bara research – jag blev ärligt talad rädd och det tog mig tid innan jag vågade erkänna det inför min handledare, Pirjo, men efter en andra handledning då jag verkligen berättade för henne att jag hade problem så bollade vi idéer om hur jag kunde ändra min frågeställning så att jag inte for iväg på villovägar och förbli fast inom ett område jag inte vågade röra längre.
En nyfrågeställning bildades, en mer relevant för min inriktning.
Frågeställning löd. ”Hur skapas företagsimage med hjälp av Visuella Uttryck?”, detta betydde att jag skulle gå djupare in på en lyckad reklam eller kampanj. Detta gladde mig och jag kunde pusta ut, men det hade då redan gått en och en halv vecka så jag fick sätta fart.

Process
Efter strulet med första frågeställning fick jag sätta fart med min nya och göra upp en plan för hur jag skulle lösa den. Jag hade redan under min första frågeställning tänkt ”hur kan jag analysera en kampanj som jag tycker om men samtidigt kunna resonera om att detta är en bra kampanj?”, svaret var enkelt för det hade jag redan fått förslag på under den första dagen.
Guldägget, med uppgiften att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Här fanns dom, bra kampanjer, prisbelönta reklamer från året 2013 så det var bara att välja och vraka. Jag bestämde mig för att välja tre olika vinnande bidrag, alla från olika kategorier då jag kände att variation var nyckeln till mitt lärande så att jag inte snöade in på ett område bara utan kunna jämföra de olika med senare och se vad som skiljde dem åt. Återkommer till bidragen strax.

Jag kom även och tänka på en lärobok, Visuell Retorik, som vi tidigare använt oss utav och som säkert kunde vara till stor nytta för mig. Det var steg ett, läsa igenom boken. Jag hittade ett stycke som jag senare enbart skulle använda för min analys då den förklarade så otroligt bra för mig, det var ett stycke om Etos, Logos och Patos. För att förenkla med utdrag från boken;
 ”Är den här aktören pålitlig och kompetent i sin sak? (Etos)”.
Där går man djupare går in på karaktärerna som ska ge en bra image. Som ska kunna övertala oss, som vi ska kunna tycka om men samtidigt ha respekt för.
”Är saken vettig och klok? (Logos)”
Det är med Logos man skapar förtroende och vädjar till folket om sin åsikt. I boken ges det ett bra exempel, ”Du köper inte en bil utifrån säljarens trevliga sätt eller röstar på ett parti för att ledaren verkar snäll. Du vill ha fakta och information.”.
Det är när någon argumenterar för sin sak, det är när man informerar och undervisar, inte bara ett ansikte.
”Angår det mig? (Patos)”
Här gäller det fånga åskådaren. Patos väcker känslor med bilder och med ord. Här fann jag mig återkomma i boken flera gånger då jag fann detta både personligt fascinerande som praktiskt för min research, för här spelar bilden roll, här spelar orden roll och det är här jag blir trollbunden.

De olika kategorierna och vinnarna är;

FILM
”Paris”
Uppdragsgivare: Svensk Adressändring
Byrå: TBWA Stockholm AB
Motivering: ”Gränsen mellan att vara angelägen eller pinsam är hårfin, och skämskudden är aldrig så tjock som när den färdiga filmen hamnar på fel sida om densamma.
Årets vinnare struntade fullständigt i sådana risker och tog oss istället med på en kärlekshistoria utan skyddsnät. Man visade inte ens produkten som just därför blev oförglömlig i sin berättelse om att kärleken alltid är störst oavsett hur den ser ut.
 ”

Trots att jag inte är i behov av en adressändring nu, så är filmen för mig väldigt tilltalande.
Den tar steget in i 2000 talet och ger oss en berättelse som utspelar sig under 1989 mellan två kära killar i Paris varav man hör ett brev läsas ur den franska pojkens perspektiv gällande hur han vill ha tillbaka Kjell och försöker få honom att flytta till Paris, men inte nog med det utan det är även det tredje brevet han skriver till honom som då gör det extra tydlige för oss att han gjort två tidigare försök att få kontakt med Kjell och gör det då klarare för oss hur viktigt det är med den service som Adressändring erbjuder. Men det räcker inte. Efter denna sorgliga berättelse kommer ett ljud, liknande en motorsåg som skär av denna vackra film och tar oss till Kjell i nutiden som står i sitt kök och brygger espresso som fyller upp en kopp med texten ”Paris” på, en text dyker upp ”Idag lever Kjell med Britt-Marie”, ”Missa ingen viktig post”, ”Beställ eftersändning när du flyttar”, väldigt tydligt. Han går sedan ut till sin fru och frågar henne om hon vill ha en croissant men svarar lite bittert ”nej tack”. Man kan se och nästan känna hur olyckligt han lever idag, allt tack vore att han inte beställde eftersändning.

I det här bidraget får man en blandning av allt, vi har de två unga killarna som är djupt kära (Etos, Patos) i Paris och man får se hur lyckligt de har det men man hör samtidigt den ena killens röst som återberättar ett skrivet brev. Brevet väcker känslor (Patos) om hur mycket han saknar Kjell och önskar att han kunde komma tillbaka till Paris. Detta går inte för när Kjell flyttade glömde han att beställa eftersändning, man blir sur, förtvivlad och ledsen över hur Kjell missade ut på att leva med den franske killen (Patos). Under tiden man får se Kjells dystra vardag och under tiden så skrider en text fram om hur man kan ändra på detta, hur man kan få det brevet som eventuellt kan ändra ens liv, man tilltalar åskådaren och vädjar att man ska eftersända (Logos).

ALT. MEDIA
”CataCombo Sound System”
Uppdragsgivare: Pause Ljud & Bild
Byrå: Åkestam Holst
Motivering: “Vi ville bli tagna med storm. Det blev vi. Vi ville se något som fick oss att blicka in i framtiden. Det fick vi. Faktum är att vi fick blicka så långt in i framtiden att vi fick en skymt av livet efter detta.”

Jag tror, att denna kampanj inte säger ”Köp denna produkt”, utan mera ”Kolla vad vi kan göra”. Pause Ljud & Bild vill bevisa för alla att inget är omöjligt för dem när det gäller att skräddarsy högtalarsystem. Detta gjordes då genom att ta hela kampanjbudgeten till att utveckla en produkt till Fredrik Hjelmquist (Pause Ljud & Bilds CEO). Detta blev en stor sensation runt om i världen då produkten var en likkista för Fredrik med inbyggda högtalare med en funktion att anhöriga skulle kunna lägga till låtar på spellistan som då skulle spelas upp inuti kistan.

Pause Ljud & Bild har här skapat en kampanj som briljerar och som säger ”Vi kan skräddarsy högtalarsystem”, jag tycker budskapet i produkten är tydlig (Logos) för de får verkligen sagt att de är bra på det dem gör. Men eftersom att det inte är en produkt de vill sälja mer än att de gör ett uttalande om vilka de är och hur bra de gör de så väljer de en mer klinisk approach när det kommer till det Visuella, här ska inte vara larvigt utan här är det professionellt! De har tidigare skapat världens minsta högtalare som Fredrik Hjelmquist svalt och spelat upp musik ifrån, trådlöst såklart. Likväl detta uttalande vart gjort för att få allmänheten att förstå vilka de är och hur bra de är på sin sak.

De låter sig inte bjuda på sig själva mer än bara vill visa upp sin skicklighet. Det kommer tydligt fram i deras design, trots att produkten kan verka löjligt, för det är inget du hittar på någon hylla.

UTOMHUS
”Miljonär direkt på skrapet”
Uppdragsgivare: Triss
Byrå: King
Motivering: ”En ren uppvisning i hur du bygger vidare på en prisbelönad framgångssaga. Skrik inte högre, utan skala av. Eller snarare skrapa av. Ända ner till vad produkten handlar om: hur radikalt vår blygsamma vardag kan förändras av lite skrapande.”

En förnekligt mycket bra och klyftig reklam från Triss. De har kombinerat igenkännbara fraser för svensken men med en twist, där man kan skrapa fram en bättre version av fraserna. Fraserna här är t.ex. ”2 veckor i Thailand över jul, sen är man utvilad.” men att man då med hjälp av trisslotterna kan vinna nog med pengar för att 22 veckor. Reklamen är utformad som att man själv kan skrapa fram sin lycka och har säkert fått många att skratta inombords, det är med så enkla medel man förmedlar det stora budskapet om vinst hos Triss.

Det hela har enbart visualiserats med hjälp av den igenkännbara gula färgen som finns på trisslotter och en enkel svart text som förespråkar vad mottagaren tänker på. Här behövs ingen aktör, ingen figur som ska representera vad Triss vill få sagt utan man vänder sig helt till åskådaren och låter dem få ta tankarna vidare att ”ja, jag kanske borde köpa mig en lott för att kunna få chansen att ta lite extra semester”. Texten är så tilltalande på så många olika nivåer att det är svårt att sätta en typisk målgrupp för texten. Den är inte känslomässig tilltalande utan den är igenkännbar. Hela deras kampanj skriker Patos och Logos.
”Angår detta mig?”, Ja absolut säger fraserna.

Jag ville trots detta ha mer källor som jag kunde referera till, jag kom fram med idén att jag skulle kontakta två föreläsare som besökt oss under tidigare år från Södra Esplanaden om deras synpunkter, mer som en bekräftande källa än en källa att enbart referera ifrån. Denna tanke togs emot och gillades av min handledare så jag slängde iväg ett mail till vardera som förklara min situation och bad då att dem skulle klottra ner sina tankar och funderingar om bidragen så att jag sedan skulle kunna se om vi landa i närheten av varandras analys.

Jobba
Dagarna blev färre efter att jag skrivit om min frågeställning och det blev svårare för mig att jobba fram ett resultat som enbart skulle vara ifrån min forskning och tyckande, det var svårt att få grepp om vad som krävdes och om jag kunde använda mig utav något jag läst om. Dagarna blev dessutom kallare och det var svårare att ta sig till skolan då att jobba hemma lockade mera – Men trots detta spenderade jag bara två dagar jobbandes hemifrån än i skolan där jag satt i ett projektrum med tre andra kamrater. Att sitta i ett projektrum var mycket nyttigt och utan mina klasskamrater hade jag nog inte uppfattat mitt problem med första frågeställning. I grupp satt vi och höll diskussioner om varandras frågeställningar, vi hade intresse för vad de andra jobbade med och det var till hjälp då jag sackade efter både i mitt arbete samt motivationen. Hade det inte varit så att de frågade mig om min frågeställning så hade jag aldrig upptäckt att den behövdes formas om.

Resultat
Har jag lyckats besvara min egen fråga? Kan jag förklara hur företagsimage skapas med hjälp av Visuella Uttryck?
Ja, om jag själv får säga det. Ja det kan jag efter att ha sett hur man på dessa tre bidragen jobbat så kan jag tydligt förstå och förklara dem. Men jag lärde mig så mycket mer än bara vad boken hade att säga, detta block är det första utav fyra vilket har gjort det för mig mycket klart hur jag ska tänka inför de kommande.

Efter att ha fått svar från en utav mina två föreläsare så tycker jag att vi landade på samma plan av analys. Jag är glad att kunde förstå mig på dem och kunna skrapa lite under ytan när det kom till budskapen av dessa reklamer.

Vad jag ser i kampanjerna (vad är idén?) du valt som exempel är:
CataComb Sound System:

Pause Ljud & Bild berättar att man är experter på att sätta ihop ljudsystem, oavsett om musiken ska spelas i ditt vardagsrum, bastu, sommarhus, minisovrum eller någon annanstans. Detta budskap berättar man genom att bygga världens första musikanläggning i en gravkista med hjälp av ny teknik och stor kreativitet och nytänk = man blir nyfiken på Pause Ljud & Bild

Paris:

Det står i slutet: missa ingen viktig post – använd Adressändring. Hade posten kommit fram hade Kjell antagligen levt ett lyckligare liv med sin tonårskärlek i Paris. Här spelar man på känslor som är lätta att sätta sig in i – att bli obesvarad och osedd. Vad hade hänt om posten kommit fram?

Triss:

Alla känner igen känslan och alla har haft sina egna drömmar sekunderna innan och under du skapar en trisslott. Här har man på ett snabbt, tydligt, lustfyllt, igenkännande, och 100% relevant sätt spridit sitt budskap om att en Triss-vinst kan förvandla din vardag till en dröm på några sekunder.

Jag är glad att jag kan lämna detta block med nyare kunskaper än de jag hade under dag ett.
tumblr_m9bz6iJv8P1qff1gzo1_400

Källor

Guldägget. (2013). ”Paris” / FILM
Hämtad 2013-10-04, från http://xn--guldgget-3za.se/sok/Inf.aspx?b=6340

News Cision. (2013). Årets Guldägg i kategori Film går till…
Hämtad 2013-10-04, från http://news.cision.com/se/guldagget/r/arets-guldagg-i-kategori-film-gar-till-,c9406951

Guldägget. (2013). ”CataCombo Sound System” / ATLERNATIVA MEDIA
Hämtad 2013-10-04, från http://xn--guldgget-3za.se/sok/Inf.aspx?b=6458

News Cision. (2013) Årets Guldägg i kategori Alternativa Media går till…
Hämtad 2013-10-04, från http://news.cision.com/se/guldagget/r/arets-guldagg-i-kategori-alternativa-media-gar-till-,c9406935

Guldägget. (2013) ”Miljonär direkt på skrapet” / UTOMHUS
Hämtad 2013-10-04, från http://xn--guldgget-3za.se/sok/Inf.aspx?b=6799

News Cision. (2013) Årets Guldägg i kategori Utomhus går till…
Hämtad 2013-10-04, från http://news.cision.com/se/guldagget/r/arets-guldagg-i-kategori-utomhus-gar-till-,c9406923

Carlsson, A. & Koppfeldt, T. (2008).
Visuell retorik: bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia.
(1. uppl.) Malmö: Liber.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: