Det börjar dra ihop sig

Det var ett tag sedan jag uppdaterade mig eller ens lättade på hjärtat angående detta block, men mer angående mig själv och dom tankarna i ett kommande inlägg.
Nu hade jag tänkt berätta om vad jag har gjort och fått fram än så länge.

Jag har läst igenom Visuell Retorik och fått en klar överblick hur reklam generellt är upplagd och vad olika företeelse har för innebörd. Jag kommer inte utgå till 100% från boken och komma med påståenden som ”i boken står det såhär, därför är det så”, för vi uppfattar och ser allt ur olika synvinklar och om reklamen inte är inriktad för en själv så är det svårt för mottagarna att reagera på det sätt som avsändaren vill. Med detta i åtanken ska jag vara open minded när jag själv analyserar bidragen.

Jag börjar detta inlägg med att låta Guldägget presentera sig själva genom deras egna valda ord;
Guldäggstävlingen bedömer i Sverige producerade bidrag inom kommunikationsområdet i tretton tävlingskategorier: Alternativa Media, Design, Digitalt, Direkt, Event, Film, Hantverk, Integrerat, Mobilt, PR, Radio, Tidningsannonsering, Titan och Utomhus. Utmärkelserna Guldägg, Silverägg och Diplom delas ut till både uppdragsgivare och reklamskapare.

Guldäggstävlingen bedömer i Sverige producerade bidrag inom kommunikationsområdet i tretton tävlingskategorier: Alternativa Media, Design, Digitalt, Direkt, Event, Film, Hantverk, Integrerat, Mobilt, PR, Radio, Tidningsannonsering, Titan och Utomhus. Utmärkelserna Guldägg, Silverägg och Diplom delas ut till både uppdragsgivare och reklamskapare…
(För mer information om Guldägget, klicka här)

Jag har nu valt ut mina tre bidrag, och de är;

Kategori: FILM
Paris

Motivering
”Gränsen mellan att vara angelägen eller pinsam är hårfin, och skämskudden är aldrig så tjock som när den färdiga filmen hamnar på fel sida om densamma.
Årets vinnare struntade fullständigt i sådana risker och tog oss istället med på en kärlekshistoria utan skyddsnät. Man visade inte ens produkten som just därför blev oförglömlig i sin berättelse om att kärleken alltid är störst oavsett hur den ser ut.

Byrå : TBWA Stockholm AB
Uppdragsgivare : Svensk Adressändring

Kategori: UTOMHUS
Miljonär direkt på skrapet

Motivering
”En ren uppvisning i hur du bygger vidare på en prisbelönad framgångssaga. Skrik inte högre, utan skala av. Eller snarare skrapa av. Ända ner till vad produkten handlar om: hur radikalt vår blygsamma vardag kan förändras av lite skrapande.”
Byrå : King
Uppdragsgivare : Triss

Kategori: ALT. MEDIA
CataComb Sound System


Motivering
“Vi ville bli tagna med storm. Det blev vi. Vi ville se något som fick oss att blicka in i framtiden. Det fick vi. Faktum är att vi fick blicka så långt in i framtiden att vi fick en skymt av livet efter detta. “
Byrå : Åkestam Holst
Uppdragsgivare : Pause Ljud & Bild

Med dessa tre bidragen i utlagda framför mig har det nu varit dags att ta tag med analyseringen. Jag har visserligen hamnat på efterslänt med detta men hoppas att få jobba ikapp min planering under helgen. Men trots detta så står jag här fortfarande lika entusiastisk för vad jag kommer få fram ur dessa bilder/videor efter att ha fått analysera dem med hjälp av den kunskap jag fått ur av Visuell Retorik.

Analysering
När jag först funderade runt om hur jag skulle ta mig an analyseringen kom jag fram till att jag först borde skriva ner och anteckna första intrycken och vart det ledde mig att tro om reklamerna, hur jag känner och hur pass den tilltalar mig för att sedan djupare gå in på detaljer så som färg, upplägg, m.m. för att sedan jämföra med vad boken hade att säga om detta. Detta tycker jag är en relativ enkel metod för att förstå reklam och för att sedan få en bekräftelse om jag förstått reklamen. Nu kommer jag inte kunna säga med 100% att en reklam, t.ex. inte är menad för mig då jag inte tror någon kan vara 100% säker på något gällande reklam då vi alla uppfattar saker olika. Så alla ord och kommenterar kommer ifrån mig, hur jag tolkar dom och inte hur andra möjligtvis kommer eller har tolkat dom.
För att få ytligare bekräftelse har jag planerat att maila dessa tre bidragen till ett par killar från en kreativ studio i Lund som heter Södra Esplanaden. Varför då? Jo, för under mina två tidigare år på Blekinge Tekniska Högskola har jag haft dessa två som föreläsare under olika kurser. Jag lämna ut mer information om vilka de är förense jag fått bekräftelse att jag har tillåtelse, mer information om varför och om vilka de är efter jag fått svar.

(Mer kommer stå i mitt kommande inlägg då jag går mer in på mina egna tankar runt detta projekt…)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: