Att våga börja om

Nu har det varit så att jag varit tvungen att tänka om, tänka nytt och vinkla mitt perspektiv när det gäller detta första block. Det var så mycket, det var så stort att jag inte själv visste vart jag skulle börja. Allting blev tufft och kämpigt så för mig fanns det ingen annan utväg än ett rejält snack med min handledare för att få hennes perspektiv på det hela, för när det verkar som svårast och man tror att det man ska göra är helt omöjligt är det bra att få någon annans perspektiv på det hela. Så när handledning kom var jag nervös för jag var så entusiastisk när jag lämnade det rummet senaste med lovord om att jag skulle kommit en bit på vägen nästa gång vi syntes, men inte blev det så.

Handledning
Under handledning när jag själv skulle förklara för henne vad jag hade tänkt mig så märkte vi båda att det var svårt för mig att formulera en frågeställning, detta såklart var jag välmedveten om redan tidigare men inte tänkt så mycket på. Hon bad mig då att skriva upp alla nyckelord på tavlan i klassrummet.  Jag skrev upp ord som, ”Åkestam Holst”, ”Idégenerering”, ”Kommunikation” och ”Hur”. Efter att ha få stå där framme några minuter för att sedan ta ett steg tillbaka och se på vad jag själv skrivit upp var det klart att jag helt ramlat in på ett område jag inte från första början tänkt mig jobba med. Så det var glasklart att jag behöver tänka om, men inte för mycket, absolut inte, för jag ville så gärna jobba med reklam/kampanj och varför de kan få så stor betydelse. Men istället för att jobba med det som händer bakom alla fina reklamfilmer och kampanjer så kom vi fram till att jag borde ta och lägga fokus i själva bilderna, i själva filmerna och med hjälp av dem förstå vad företaget bakom vill få sagt, vill utstråla eller vill berätta.

Detta var stort, detta var bra och det var exakt vad jag behövde. Nu har jag fått fokus och en ny frågeformulering, ”Hur skapas företagsimage med hjälp av visuella uttryck?”.

Efter handledningen har jag nu tagit fram och dammat av en bok som vi använt oss utav under första året av Högskolan, Visuell Retorik (2008, Anders Carlsson, Thomas Koppfeldt och Liber Ab. ISBN 978-91-47-07748-9). Jag har också gjort upp en planering för hur jag ska jobba under de kommande två veckor innan detta måste vara klart.

IMG_0462

Planering
I och med att jag nu har gjort en förändring i mitt arbete och valt en mer bildinriktad frågeställning har jag ändå valt att stanna med Guldägget och dess vinnare. Jag har redan nu valt ut tre vinnande bidrag från i år som jag kommer fördjupa mig med, dessa är Triss ”Miljonär direkt på skrapet” vinnare av Utomhus, Pause Ljud & Bild ”CataComb Sound System” vinnare av Alternativ Media och Svensk Adressändring ”Paris” vinnare för Film.
Jag är väldigt nyfiken på vad jag kan lära mig utav de olika bidragen då jag redan nu kan se att de har alla olika infallsvinklar på hur de får mottagarna att tänka om deras produkt/budskap. Efter jag gjort en djupdykning och tolkat allt från färg till form har jag valt att ta in en tredje parter för att få hans/hennes input om dessa tre olika vinnare och får höra ur en professionell synvinkel vad dessa bidrag gjorde så himla bra.

Med en ny formulering på min fråga och massa material att jobba med ser jag fram emot dessa kommande veckor och ska redan nu sätta tänderna i Visuell Retorik.

Vi behöver bilder för att tänka.

Advertisements

One thought on “Att våga börja om

  1. Hej, vilken modig rubrik – att våga börja om.Du sammanfattar väl det vi diskuterade vid handedningen och du verkar ha kommit i gång. Toppen! Hoppas du bokat handledning så jag får veta hur det hela fortskrider. / hälsning Pirjo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: